Tuesday, July 7, 2009

Bubur Kacang Hijau + Dorian

Alhamdullilah smlm aku selamat pose hingga ke petang...(takut gak sekerat jalan, takut lampu merah keluar awal)....so ptg smlm rajin la nak memasak mcm2....salah satunye.....bubur kacang + dorian..kebetulan si ayang duk sibuk tanya mcmana nak buat..aku ajo la...dan smlm terliur gak bila dia sebut pasal tu...tapi aku tak cite aku pose....

so kawan2...ni la bahannye...

1 peket Kacang Hijau =rm1 je...(ni mende wajib la kan)
1 kotak santan segera (utk mudah la)
Gula Merah @ Gula Melaka @ Gula GAbung (mak aku kata gula gabung lagi best)
2 -3 Daun Pandan
Air ye puan...jgn lupa plak...
Gula Putih skit
Garam secubit (utk kasi lemak sedikit....gula dan garam mana leh dipisahkan dari dapur kan)
Dorian kalo suka

beberapa bijik durian yg dibeli...satu plastik tu nak bagi pengasuh baby...

taaaaraaaa....ini adalah secebis hasilnye...yg lain2 ada dlm periuk..mangkuk ini sy tau...comot...maklumla makan dulu baru ingat nak snap gambo..so mmg comot la....cuba la kalo berani...ehehehe

9 comments:

ayang said...

owhh.. sedap nye amat pekat yek.. aku buat smlm manyak lak airnya.. tapi xberapa nk menjadi la rasa durian tuh sbb gas abis.. tapi xpe kang balik kije aku bli gas.. sambung masak okk.. wlw pun dh bole makan tapi cam xcun lak xrasa dorian kann kann kan???

..nOj.. said...

gula KABUNG la... isshh ko neh mencemar bahasa betul...
tul guna gula kabung atau gula kerek (tnye nora) lebih sedap... dh lama xwat bubur kacang... tp aku xminat pekat2 sgt... aku minat yg boleh airnye dijadikan eskrem plak... hehehe

aku : nk buat bubur chacha... bile ek? sabtu la kot

~aSHa~ said...

owh salahnye...actly aku bahagikan 2 bahagian..satu tu tak pekat..yg letak durian ni aku buat pekat...sbb nak cicah dgn roti jugak..

*Miss Geli^ said...

aku tol tak suke bubur kacang yang campur duyan ni..tak bole lalu..

tapi bubur kacang, ai suke..

gule kerek ni susah tol nak cari kat kl...yang ada gule merah...

gula kerek ngan gula merah beza yer adik adik

Zimah's Depart said...

sedap..tp aku x bape suka bubur kacang hijau..durian plak xbleh nak bau..dulu ok je..sejak mengandung pastu bersalin ni..bau pun blh jd pening..tp mkn bleh plak..hehe..

.:Iz-AnN (",):. said...

ohhh...dah lama tak buat...aku takut nak pulun makan banyak2...sebab kang efeknya dak irfan aku tu...huwaaa...

.:fyzz:. said...

hashajidah..last two weeks..masa balik dari keja...aku terhidu aroma wangi dari dlm umah..terus ku memakirkan keta ku..dn mengjak sufiya turun dari keta..aku heran dan bingung.apakah ianya..rupa2nya suami ku yg terchenta tengah masak bubur kacang boh durian nih....mmg best sangat ..(aku suka la gak.tapi anuar mmg suka sangat..)..sedapkan..

.:fyzz:. said...

owh ya bising dn bingit la lagu im yours nih wey..cam dok lam pub je ..

Lissa, Azah, Ct, Angah, Kak Chaq said...

huhu..yummy..yumy..sedapnyer....erm..ni kena post kat mama ni juga nih....keke...

sharing daripada team

Perancangan Allah ITU INDAH. Hajat Untuk bertandang  Ke Felda Jelai 3 Allah Rezeki Dengan mudahnya. Kak Cik Jadi Ke nak datang sini.....

Labels