Monday, November 30, 2009

kORBAn











tahun ni...my hUBby korban lembu....share dgn family dia....mak mentua ada pelawa aku share sekali...tapi...uhuhu...aku tak dpt la nak korban lagi selagi aku tak mengerti dan memahami apa pengertian sebenar korban...maybe apa yg setakat aku paham...korban ni spt membersihkan hati...korban kan sesuatu tuk agama...so...maybe aku belum sampai seru...so insyaAllah ada rezeki aku buat jugak...tgu la dari hati sendiri, bukan aku nak buat kerana nak tunjuk2...atau buat sbb org lain dah buat....insyaAllah aku akan buat kerana Allah...kalo ada sesape yg dpt jelaskan kenapa korban tu kena sebelih lembu atau kambing, aku nak ucapkan ribuan terima kasih tak terhingga....bleh sesape sharekan pengertian sebenar korban? plsssssss...

7 comments:

Echa said...

Qurban atau Udhiah bermaksud menyembelih haiwan yang tertentu jenisnya daripada ternakan yang dikategorikan sebagai al-an'am iaitu unta, lembu (termasuk kerbau), biri-biri dan kambing pada Hari Nahr atau Hari Raya Haji (10 Zulhijjah) dan pada hari-hari Tasyrik (11,12 dan 13 Zulhijjah) kerana bertaqarrub (mendekatkan diri) kepada Allah.

HUKUM MELAKUKAN IBADAH QURBAN

Imam Syafie berpendapat hukum melakukan ibadah qurban ini adalah sunat Muakkadah iaitu sunah yang amat digalakkan atau dituntut ke atas setiap individu Muslim yang merdeka, berakal, baligh lagi rasyid serta berkemampuan melakukannya sama ada sedang mengerjakan haji ataupun tidak sekurang-kurangnya sekali seumur hidup.

Makruh meninggalkan ibadah ini bagi orang yang mampu melakukannya.

Hukum qurban ini menjadikan wajib jika seseorang itu telah bernazar untuk melakukannnya atau telah membuat penentuan (at-ta'yin) untuk melaksanakannya seperti seseorang berkata "lembu ini aku jadikan qurban". Jika tidak dilakukan dalam keadaan ini maka hukumnya adalah haram.

Daging qurban wajib tidak dibenarkan untuk dimakan oleh yang empunya qurban dan tanggungannya.


aku pun tak paham sangat.. tapi kat internet ni seme benda kita bole cari.. katanya seme di hujung jari.. search je... ko bole baca kat sini.. macam macam adaaaaaa..

http://www.al-azim.com/haji/qurban/pengertian.htm

~aSHa~ said...

eehehe tq ye echa...panjang lebar tu...aku je tak cari...actly nak tanya satu soklan je kat mana2 ustaz...KENAPA KITA KENA KORBAN? tuk bersihkan hati ke? tuk beramal jariah sbb sedekah kan daging ke atau apa ek? tu je ni tak dpt jawapan...

aniwei tq so much..

..nOj.. said...

org yg sembelih lembu - yg tolong pegang, yg potong leher, yg lapah atau ape keje dia wat sekalipun... HARAM ambik mane2 bahagian lembu itu... even sekeping tulang rusuk... tp dia leh ambik kt lembu lain contohnye kalau ade 3 ekor lembu korban, dia sembelih lembu A, dia xleh ambk mane2 bahagian lembu A... tp leh ambk kt lembu B atau C... paham?

**dgr ceramah agama kt radio aritu...
**ngeri plak tgk leher lembu itu... eeiii

~aSHa~ said...

ish sampai penyembelih pun gitu ye..ermmm yg ni betul2 baru tau ni....patut la penyembelih terus bla je..dia cuma tanya...nasi apa ada...mentua aku ckp...nasi dagang ada ni..meh makan nasi dulu...lepas dia bla....

wei masa aku tgk real2 sembelih tu kan..aku lagi ngeri tau...aku teringat kisah yg negara apa perang aritu....yg leher disembelih gitu2 je...yg pemerintah saddam hussein tu la...

.:fyzz:. said...

insyalallah raya Kurban seterusnya..ada rezeki lbih dh paham erti korban *berkorban apa saja harta ataupun nyawa* leh la kan zidah..tp tuh la yg penting nawaitu kita..tahniah la pd mazri sbb berjya melaksanakan kurban..
raya Kurban baru2 nih..akak aku wat kenduri akikah Nurdini Syahirah..anak bongsu kakak aku la..wat kt umah mak kt kg...
yer la nojah wey..aku pun kengerian gak tgk abang lembu tu disembelih..huhuhu..

~aSHa~ said...

pijot kena korbankan suami gak ke...uhuhuhu...apa saje!! kan? hua hua hua..

insyaAllah doakan aku ada rezeki terlebih yg melayakkan aku buat korban ye...takut gak buat korban dlm masa yg sama, hutang sana sini...adehh bikin malu kalo gitu....sbb tu aku nak tau kenapa kena korban, utk sedekah ke, utk bersihkan jiwa pengorban kah....ermmm untuk amal jariah sbb duit terlebih, so sembelih lembu, leh sedekah2...gitu? serius talk seme apa yg kawan2 ckp tu...betul dan aku paham, cuma jiwa aku kot tka paham lagi...apa perlunye korban? adakah setakat sunat muakkadah je ke? tapi rasanye mesti ada cerita tersirat yg menyebabkan korban ni menjadi sunat muakkadah...

makmentua aku sempat bercerita, zaman dulu, anak nabi kan hampir dikorbankan,tapi atas nasihat org dan turunye wahyu kot, anak2 nabi tu digantikan dgn UNTA...so skrg kita ni kenapa korban?mesti ada sebab...

.:fyzz:. said...

susah nak jawab hashazidh..maklumlah aku bknnya ustazah hatta cikgu jekof sekalipun hehe..wey nak korban laki..whut do u mean? aku tak paham la..nk korban laki tuh ..nk suh laki wat korban ke...nak korbankan dier ke..nak apa nih? tak paham ai tau...

APA ITU HIBAH?

. Dari segi bahasanya, hibah bermaksud hadiah. Selagi anda masih hidup dan bernafas, anda bebas untuk memberikan hibah kepada sesiapa p...

Labels