Sunday, January 3, 2010

Operasi Amal Makruf Nahi Mungkar

seram? tgk tajuk pun aku bikin remang bulu roma...ni berita kuar dari hmetro - variasi (hmetro ko mmg kena jadikan aku duta kecil ko, sbb dah byk kali aku promote nama ko disini)...<--- buekkkk

Operasi amal makruf nahi mungkar di jalankan di sekitar banda aceh... kat sana siap ada anggota Wilayatul Hisbah (ha pe mende makna pun aku tak paham...bahasa arab kot), terdiri dari 1500 kakitangan termasuk 60 wanita, tugasnya untuk melaksanakan amal makruf nahi mungkar.....anggota ni kan akan selamba nye menahan sesiapa gadis @ wanita yang memakai jeans @ seluar ketat atau baju yang agak menjolok mata...

ha ko bayangkan kalo kat malaysia ada operasi mcmni....beratus2 atau beriban la wanita ditahan di tepi jalan...lepas di tahan tu, dia tak bawak la ke balai polis ke atau balai raya...malah anggota ni pun takde senjata...tapi ada gak yg dibawa ke balai polis katanya,kalo kes berjudi ye....tapi kalo kes pakaian menjolok bijik mata tu..dia akan bagi nasihat okeh...dan lepas bagi nasihat...dia lepaskan la...rasanye dia tak catit nama mcm pengawas sekolah buat kot...tak plak dinyatakan....maybe next time kot....

bayangkan la kalo operasi ini diamalkan di Malaysia..adakah ia akan dihentam? ditentang? di tempeleng? di bidas di dewan rakyat? ermmm... actly operasi ni aku rasa sgt bagus..walau aku tak bagus (sbb aku pun ala2 cekci kan) ...aku tetap kata operasi ni bagus + Mulia...at least memperingkatkan kita..akhirat makin dekat...ops mcm ustajah je...nampaknye bayang2 aku nak jadi ustajah tahun 2010 skit2 terbayang....eheheheh...

tak dpt plak nak link kan cerita ni dgn hmetro..tapi kalo nak tgk berita penuh, pueh dah den belek....tapi kalo nak tgk, tgk la kat variasi hmetro - global - ms v13-v14 ye...

9 comments:

Umar Zakir Abdul Hamid said...

bagus usaha mereka.
teruskan menulis

LYaFRINA said...

salam asha... hari tu...(slps pristiwa gempa bumi kat indon kot...tp dlm 2, 3 bln lps laaa)dh tgk dlm berita TV3.. berkaitan operasi ini y akn dijlnkn di acheh.. Mmg dia org akn mnahan direct sape2 y pakai jeans/jeans ketat n trus dia orn akn sarung trus kain skirt labuh... lya pasti lya mmg tgk berita ni.. (tp tkut plak tsilap info).... N kat kelantan pon ada lancarkn mde2 ala2 cam ni.. dmana peniaga y pakai t-shirt ketat n pendek... x ttp lengan akn dikenakn tindakan.. tp x pasti tndakan apa...

**mmg bagus pkara ni dilakukan.. At least bru kt dpt jauhkn diri kt dr dosa (lya ni pon bkn la baik.. n pakaian pun x memenuhi syarat2 Islam lg...Tp xpe cuba lakukan y tbaik hari demi hari..Azam 2010)...
Lya psti kalu diamalkn kat malaysia ni.. ramai y kena.. n besar2 kmungkinana ramai y akan boikot dgn tindakan y diambil ni... Sbb kitakn 1Malaysia... Jd xpasti kaum2 lain n kaum kt sndiri pon y dpt trima tindakan ini, jk dijlnkn d malaysia..

~aSHa~ said...

umar zakir --> tq

lya --> tq for the info...kalo kena kat mesia..KITA pun kena la gamaknye...ehehehhee...tapi mmg ini mende yg bagus kan..mulia

.:fyzz:. said...

betul2 aku setju ..mmg patut pun ..kerajaan kita buat cam tuh jugak bukan setakat Acheh..ataupun kt Malaysia nih cuma kelate jo..(di Iran mmg polis akan meronda dn akan terus saman wanita2 yg memakai pakaian menjolok biji mata..
apapun..azam tahun 2010..nk menjadi lebih baik dan terbaik terutama adab bepakaian..moga kita dpt mengingatkan diri kita dn jugak kwan2 yg lain..tq zidah for the info..

meera^da cute..*_* said...

bagus tuh...kat m'sia ni kene wat jugak..geli tgk org pakai skirt pendek2...

btw, thanks bg semangat dlm my blog

~aSHa~ said...

fyzz --> pijot ada lagi info yg menarik..nti aku jaja ye...tapi mmg kita harus bercita2 berubah menjadi lebih baik..

~aSHa~ said...

meera --> ehehehe kalo pakai baju ketat atau seluar ketat pun kena gak ke?

.:fyzz:. said...

per lagi ko nak jaja zidah..jaja la..esok la pulak jaja yer...bukan apa bagus gak kalau share2 ngan kengkawna niih..
aku ni kena tegur sokmo ngan ustaz anuar kalau nak berseksi2an skit..hehe..dia kata dier dh nasihat..klau apa2 tanggung sendri..fuh ayat mmg power rngers..

~aSHa~ said...

fyzz --> eheheh mmg ustaz tu mmg mantops ar nasihat nye...ehehe janji dia dah terlepas dari beban...

APA ITU HIBAH?

. Dari segi bahasanya, hibah bermaksud hadiah. Selagi anda masih hidup dan bernafas, anda bebas untuk memberikan hibah kepada sesiapa p...

Labels