Tuesday, February 2, 2010

papa buat kat mama boleh?...

(copy paste dari emel sendiri)

Terkedu…!!!! Itu saja satu perkataan yang mengambarkan perasaan aku saat aku mendengar kisah yang diceritakan teman. Aku tidak mampu untuk berkata, marah tak mampu aku zahirkan, tapi sedih yang teramat rasanya..

Kisahnya :

Nini bekerja disebuat pusat asuhan dikawasan elit yang kebanyakkannya didiami orang melayu dimana pusat asuhan yang menempatkan anak2 golongan bijak pandai dan dah tentunya juga berada. Pusat asuhan yang bagus, system yang teratur, disiplin yang baik. Malah bagusnya majikan Nini menerapkan nilai2 pendidikan Islam sedari kanak2 ini kecil lagi.

Dari peringkat bayi hinggalah prasekolah, terdapat lebih kurang 50 org semuanya anak2 jagaan mereka. Semua berjalan lancar hinggalah pada satu hari, mereka menerima seorang ahli baru, kanak2 lelaki berusia 4 tahun. Daniel namanya. Kecil tapi teserlah ketampanan wajahnya seiras wajah siayah. Di pusat asuhan itu juga ada seorang budak perempuan berusia lingkungan 3 tahun, Norish yang juga sangat comel dan cantik.

Kelihatan dari hari pertama, Daniel sudah mula tertarik untuk berkawan dengan Norish. Kemana Norish kesitulah Daniel mengekori. Apa pun aktiviti yang dilakukan Norish, Daniel pasti akan turut sama.

Di dlm pusat asuhan itu, bayi akan diletakkan satu bilik, kanak2 lelaki dan kanak2 perempuan juga akan diletakkan dibilik berasingan. Tiap hari selepas makan tengahari, mereka akan dikerahkan untuk tidur dan tentunya dalam bilik masing2.

Pada satu hari, Nini yang sedang memeriksa setiap bilik bagi memastikan tiada masalah telah terkejut kerana terlihat kelibat Daniel duduk disisi Norish yang sedang tidur sambil mengusap2 wajah nya. Nini segera mendapatkan mereka dan memujuk Daniel untuk pergi kebilik kanak2 lelaki dan tidur.

Esoknya waktu ada aktiviti bermain, Daniel kelihatan begitu rapat dan mesra kepada Norish, dibelainya rambut Norish dan diciumnya pipi Norish. Nini mula rasa pelik. Tapi merasakan itu sekadar biasa untuk kanak2 seusia, yang mungkin menunjukkan sayang, maklumlah kebiasan kita juga mencium kanak2.

Tengahari itu, sama seperti semalam, Daniel sekali lagi ke bilik Norish dan rupanya di berbaring sebelah Norish dan terlelap sama sambil tanggan nya memeluk Norish. Bila Nini kejutkan dia menangis kerana tidak mahu tidur dibilik kanak2 lelaki.

Kebetulan hari itu keluarga Norish lambat datang menjemput. Norish bermain2 dan seperti biasa Daniel adalah peneman yang setia. Kali ini dia agak bertindak luar biasa, memeluk dan membelai Norish. Nini seperti biasa akan menegah dan memisahkan pelukan itu.

Namun hari ini adalah kemuncak kepada apa yang selama ini menjadi tanda tanya kepada Nini..hari itu kebetulan hujan. Tiada aktiviti bermain diluar. Semua kanak2 bermain di dalam bangunan. Tapi tidak kelihatan Daniel mahupun Norish. Puas dicari kelibat mereka diserata bilik tapi tidak ketemu.

Akhirnya Nini separuh pengsan bila dia menolak pintu stor dibelakang dan terlihat Daniel yang berusia 4 tahun itu duduk dipeha Norish dan sedang mencium perut Norish sambil melondehkan seluarnya dan Norish sudah tidak berbaju Cuma yang tinggal seluar dalam!!!

Pantas Nini menjerit dan mengangkat Daniel sambil Norish menangis (mungkin terkejut kerana Nini menjerit, sebab sebelumya dia hanya diam). Norish segera dipakaikan baju dan Daniel juga segera di paksa memakai semula seluarnya.

Di bilik pengetua yang tenang dalam ribut. Daniel ditanya mengapa dia bertindak demikian dan dengarlah jawapannya

“Papa buat kat mama boleh, kata papa dan mama tu cara kita nak tunjuk kita sayang, kalau kita sayang kita buatlah macam tu!!!!!!!!!”

Segera keluarga Daniel dipanggil, pada mulanya mereka menafikan cerita Daniel, tapi bila Nini dan pengetua menceritakan perbuatan Daniel kepada Norish.. si ibu terkejut dan mula menangis sambil mengakui sebenarnya ini adalah pusat asuhan yang ke 3 mereka tukarkan Daniel. Tapi kejadian yg sama telah juga terjadi. Pengetua secara diplomasi menasihatkan mereka dan minta agar anak mereka dirujuk kepada pakar untuk mendapatkan rawatan.

Bapa Daniel agak ego dan tidak mahu menerima teguran dan agak sombong dengan mendakwa tidak ada apa silapannya tapi ibu Daniel mengaku bahawa Daniel pernah beberapa kali melihat mereka melakukan hubungan intim. Pada mulanya mereka agak kekok, tapi akhirnya merasakan tiada apa yg perlu dirisaukan kerana Daniel masih kecil, tapi rupanya kesan dari tindakkan itu telah merosakkan ‘jiwa’ Daniel. Apatah lagi dgn penjelasan yang salah.


Moral : sebagai ibubapa, tolonglah!! Usah risau dengan anak yang kurang mendengar kata2 kita kerana mereka lebih terdidik dari apa yang mereka lihat iaitu tingkah laku kita. Dalam islam juga ada garis panduan antara anak dan ibu bapa, batas aurat dan juga waktu bila yang boleh dan tidak anak2 untuk masuk kebilik ibubapa.

Anak2 sekarang bukan macam anak2 dahulu, mereka sangat pantas berfikir dan naluri ingin tahu lebih hebat, selaras dengan kemajuan dunia. Jadi tolonglah agar berhati2 dalam hal2 yang sebegini. Bila ketika dan waktu yang sepatutnya dan tidak sepatutnya mereka ketahui, supaya kisah seperti ini tidak berulang..

16 comments:

Sari said...

aduh asha, seriau bacanya..anak akak pun dok kat taska gak..setakat ni smua ok jer..hrp2 xder pape la..

LYaFRINA said...

Ya Allah.. teruknya..
menakutkan pon ada..
Rasenya kalo umur 4thn tu bkn kecik lg.. dh pndai tau malu pon..
Ntahla.. mcmana nasib si daniel bila besar nati..

**Mmg kita sbg ibubapa harus peka n prihatin thadap pkara2 mcm ni..
mmg memalukn..

Kniedaz said...

Moral of the story : kalau nak wat pape jgnlah di hdpn anak2..lagi baik pisahkan tempat tidur..(Kniedaz oun tgh mengajar anak2 tidur di bilik sendiri..bahaya..huhu)

Farazila said...

erm..sy dh dpt pon emel mcm tue....

mungkin juga pengajaran bg ibu bapa supaya tidak memperlihatkan kejadian sebegini depan anak2....

bila ank bertanya sbg ibu bapa perlu bg jawapan yg logik dan rationl...buat anak2 mudah faham...

anak2 x bersalah...

nurKN said...

mm,terkezutnya bb budk taska pun dh brani wat cmtu pe lagi dh skolh ren/men?? pepun balik pd ajaran parents dr umah..trlmpau educated pun xleh ckp dh berjaya klu pemikiran ank still cetek EQnya.bkn mudh nk didik ank dgnbetul tp sume tu dh jd amanah kite..kan?kan?

Ena said...

Mrmm.. ena ader ak bace pasal citer nie..
Memg raser sedih juge la kan sbb jd kat anak yg baru umur 4 tahun..
Mak bapak perlu ader batas antara anak2.. jgn ingat merek amasih kecik mereka x paham.. zaman sekarang sumer sudah berubah termasuk lah dengan pemikiran anak2.. hu3x..

Ain said...

nauzubillah..... gerun akak membacanya....

kalau kita ikut sunnah dah ajaran agama, benda2 mcm ni takkan terjadi kan....

ardinihumaira said...

akak... seram dni... huhu.. nauzubillah... taknak anak2 jadi cemtu... :(


psstt... dni belum kawen. sila diam. miahaha lariiiiii

Ninie Fairuz said...

budak2 mmg cepat absorb things..kita jadi parents kene lah ajar yg baik..ikut fasa pembesarannya..

tang tu belum sampai masa lagi..kalau sampai masa pun bukan boleh tunjuk..

haiz..kesian daniel..

merahjamboo said...

erk...tercemar budak tu..huhuuu... tapikan,parents dia tu tak segan ke buat dpan anak?eheh..ke tak prasan anak jaga..ntahlaa...kesimpulannya mmg kena tidur asing kalau dah besar...

xoxo
pja

~aSHa~ said...

to all --> harap2 tak jadi ar pada anak2 kita atau anak2 sedara ke...moga dihindarkan...

ada perkara yg elok di buat depan anak, boleh kita buat, tapi perkara 'tutttt' mmg tak elok ar...

byk lagi perkara yg baik boleh kita jadikan 'pembelajaran' buat anak2..contoh mcm melipat kain, mencuci pinggan, menyapu sampah...

rasanye ramai dikalangan anak2 kita pun suka buat mende2 ni...sbb dia meniru kita...

so yg elok boleh kita buat depan anak2...yg tak elok tak usah la..spt gaduh depan anak2...uhuhuhuhuhuhuh....(aku pun kadang2 terlepas je depan anak2 gaduh2 kecik tu)

~aSHa~ said...

ninie fairuz --> i tak leh nak komen kat tmpt u...i tak tahu nak buang mcmana yg survey nuff yg appear kat tgh2 ur blog..camne ek? pls pls..nak baca pun tak leh ni..

gina marna said...

ish3....dasat kan. nauzubillah. takott je rs...huhu.

ermm nak join x? jom laaa...kite jd referrer awk..hehe :)

http://mietos.blogspot.com/2010/01/mietos-lucky-draw.html

..nOj.. said...

aku dh baca cite ni. mmg bengom la. adoii la. harap2 anak yg kte didik dan lahirkan xde yg camni weh

Zana said...

penah gak baca pasal citer ni, parents tu konon nak open la dgn anak kot sampai explain camtu kat anak....
tgk benda la nk open pn, budak2 skarang tambah yg kat bandar mmg sgt2 advance lah.....

~aSHa~ said...

gina marna, noj, zana...sgt dasan budak2 la ni kan...cepat tu ingat kat kepala...

APA ITU HIBAH?

. Dari segi bahasanya, hibah bermaksud hadiah. Selagi anda masih hidup dan bernafas, anda bebas untuk memberikan hibah kepada sesiapa p...

Labels