Sunday, March 28, 2010

DOSA KUKU PANJANG

Dikatakan bahawa menyimpan sebatang jari kuku yang panjang, dosanya sama seperti memelihara sekandang babi.. ooppss khinzir.. lembut sikit, jika kesemua jejari kita menyimpan kuku yang panjang....bayangkanlah dosa yang telah kita tanggung untuk kesemua babi-babi tersebut.... potonglah kuku anda.

The Truth
Jangan ada niat simpan kuku panjang, walaupun hanya 1 mm atau pun hanya jari kelingking.. Bagi orang Islam adalah tidak sesuai berkuku panjang atas apa alasan sekalipun kerana ia tidak membayangkan kesucian dan ia juga bukan budaya kita apatah lagi menggunakan tangan untuk beristinjak. Orang Melayu yang berkuku panjang biasanya mempunyai anak yang bodoh atau pun degil dan suka melepak sebab diberi makan bahan kotor yang berada di kuku jari emaknya semasa menyediakan makanan seperti memerah santan kelapa, buat cokodok pisang, uli tepong, dll. Apa ilmu pun yang di ajar pun tak akan boleh diterima masuk ke dalam kepala.

Percayalah.. Untuk yang bujang beringatlah. Kalau hendak cari pasangan dan mahu anak yang pandai dan mendengar kata pilihlah wanita atau lelaki yang sentiasa berkuku pendek. Insya-Allah.

Additional info
Kuku panjang mempunyai sejenis kuman seperti yang terdapat dalam najis manusia, iaitu E-Coli. Kuman tersebut tidak akan hilang walaupun kita mencuci tangan dengan sabun. Oleh itu, sentiasalah berkuku pendek untuk kesihatan dan kebersihan diri sendiri

Nasihat Nabi Muhammad Saw. kepada Saidina Ali rhu. sesudah bernikah dengan Siti Fatimah iaitu anakanda kesayangan, Nabi Muhammad Saw. berpesan kepada Saidina Ali iaitu kalau memakai cincin pakailah di

1] jari manis
2] jari kelingking (anak jari)

dan

jangan memakai pada

1] jari tengah
2] jari telunjuk

Nabi Muhammad saw. melarang kerana memakai cincin pada jari telunjuk dan jari tengah adalah meniru cara berhias kaum yang dilaknat oleh Allah iaitu kaum yang derhaka di zaman Nabi Lut a.s.

Perhatian : Cara memakai cincin adalah termasuk lelaki atau pun perempuan. p/s: saudara dan saudari, sila nasihatkan kawan-kawan dan juga saudara-mara ataupun anak-anak tentang kaedah yang betul untuk berhias di dalam syariat Islam, kalau tidak sia-sia saja kita mendapat laknat dari Allah Swt. Nabi saw. memakai cincin dan kalau kita memakai cincin dengan niat mengikut sunnah Nabi saw. senang je kita dapat kita pahala.

DAH ABIS BACA TU FORWARD LAH PD KEKAWAN YG MUNGKIN ADA YANG BELUM TAHU PUN DAPAT PAHALA GAK

21 comments:

LYaFRINA said...

uishhhh...
mde y nampak remeh...
tp rupanya penuh mkna d sebaliknya.. especially... bab pakai cincin tu.. artis2 kalo kita perasan slalu pkai cincin d jari telunjuk...

**sama2 kita perbetulkn keadaan.. Tq 4 this sharing...

**sha lya da tuko layout kosong jer.. tp check... still 0.75 sec.. kurang 10sec jer la...
eee... nk buat aper lg?? k kna buang sticker tu??? cam chatbox xnk buang la...

LYaFRINA said...

Kuman E-COLI sha????
COLI.... hehehehe

ardinihumaira said...

a ah... dni tahu tentang jari tu kak.. sebab tu dni pakai jari manis je.. jari anak tuh tader saiz la jari dni.. semua longgar.. lagi satu kan... dni pernah dengar pakai cincin tu dapat pahala.. tapi tak tau untuk laki ke pempuan atau kedua2nya.. dni tak pasti.. hhhuhu.. jum google..

Epul Azimi said...

pasni tak tau nk korek idung pakai ape..hehehe

LYaFRINA said...

Laaaa... epul..korek hidung pakai cotton bug dgn mgunakan jari la...
hehehehe... kalo x guna jari nk guna apa lg?? xkan nok biarkn jer???

midot said...

thanks for da info..kekadang kita ni manusia lupa & alpa...

LYaFRINA said...

kusssss...
layout baru ni dapat 0.01sec...
wowww.... melayang ni kalo kna hembus...

kakchik said...

Terima kasih asha atas perkongsian ilmu. Memang kuku panjang ini membuatkan orang melihat merasa geli. Kakchik sendiri, kalau kuku mula panjang dah rasa tak senang duduk, mesti kena potong biar pendek dan kemas. Kebersihan terjamin.

LYaFRINA said...

ASHA...link template..kalo bjaya buat gtau eh:-

http://www.deluxetemplates.net/

~aSHa~ said...

lya --> amboi sekali komen berkali2 ko komen..ehehe...jawab se se ni..

sha pun byk kekurangan..sama2 kita baiki...ini pun dpt info dari emel..

wah layout lya dah leh melayang2..sama la kita 0.01

ti asha cuba link tu ye..tq for sharing wit me...i love u

~aSHa~ said...

dni --> jari manis ni selalunye mcm org dah risik2 gitu..ehehe bila nak war war kan ni? ehhehee

~aSHa~ said...

epul --> ehehehe...korek ikut suka jari mana2...janji selesa..muahahahaha

~aSHa~ said...

midot --> welkem back...aku ni pun dpt dari emel....ada org pernah baca, ada org tak pernah baca....ada org pernah baca lupa (aku la tu kot)...so kita refresh balik..ye idak?

~aSHa~ said...

kakchik --> sama sama kasih...sy ni pun rimas kuku panjang ni...nak menulis pun tak selesa..apatah lagi makan kan..

Mr Rulez said...

trasa cikit..suka simpan kku pjg..sng nk men gitar..pasni kena potonglar..;)
xsuka lar pkai cincin..nmpk cam tutt...hohoho

Ain said...

akak kira selamat la yerk sbb takde satu cincin pun kat jari....

tak suka pakai cincin sebab rasa rimas semacam.....

~aSHa~ said...

mr. rulez --> kalo main gitar kena kuku panjang ke? ish bukan ke susah..nanti tersangkut pada tali bersebelahan...

ain -->

gina marna said...

kite suke simpan kuku panjang....wat korek idung...wakekeke soriiiii kotorrr ahh. tp betul nii....dulu laaa...skrg kuku ai pendek lagi cute gtu :)

zue @ annaleeya said...

mmg tak sesuwei kuku panjang nih... cam pengotor jer...

bab pkai cincin tuh, akak mmg pkai kt jari manis jer... brula sesweet orgnye.. hehehe...

~aSHa~ said...

gina --> mesti siap kaler2 ni ye

kak zue --> mmg sweet tuannya itu...

ratna said...

sangat bagus info ni.. tp akak mmg selalu pakai cincin kat jari manis. alhamdulillah..terselamat..

sharing daripada team

Perancangan Allah ITU INDAH. Hajat Untuk bertandang  Ke Felda Jelai 3 Allah Rezeki Dengan mudahnya. Kak Cik Jadi Ke nak datang sini.....

Labels