Friday, March 19, 2010

Tak semestinya Buat Saham hari Jumaat

cite pasal saham akhirat..ramai yg suka buat pada hari jumaat kan...berganda2 dapatnye kan?

dan cite pasal buat saham kan..tak semestinya kita nak bersedekah pada org yang kenal sahaja kan? kan kan

saham kat sini bermaksud saham yang dikumpul untuk dibawa ke SANA..dunia abadi...akhirat yang pasti

baru2 ni ada sebuah surau hantar banyak sejadah untuk dicuci...alhamdulillah dobi kami pun mmg ada buat hajat untuk membantu mana2 surau yang hantar...

dan disini aku nak cite perihal seorang customer yang baik hati....bila dia ternampak pekerja kami sedang melipat banyak sejadah..dia pun menghulurkan rm10 kepada pekerja kami, dia kata untuk bayar bil yang hantar sejadah2 tu..

wah dia tak tau pun surau mana...dan dia tak tau pun benarkah surau yang hantar kan...ntah2 orang perseorangan ke kan...

tapi dia ada peduli? yang dia tau sejadah tentunya la tempat alas orang nak beribadah kan...

mulia nya hati mu wahai customer budiman....tentu pahala pun berpanjangan sepanjang penggunaan sejadah tu...

duit rm10 tu pun kami tak ambil....semasa AJK surau tu datang ambil, kami sedekah kan kepada surau tu....

marilah kita memanjangkan pahala spt di atas....kadang2 pahala kita berganda2 tanpa disedari...seperti sedekahkan kain telekung di surau-surau..sepanjang penggunaan telekung tu sepanjang itu ar pahala berganda....ini adalah salah satu contoh...actly byk lagi perkara lain yang tak memerlukan wang ringgit pun...mungkin pertolongan....atau sekeping kertas yang ada doa dan diamalkan oleh ramai orang...



20 comments:

Siti said...

Alhamdulillah....mudah2an lebih ramai org yang macam nikan...
sama2 la kita memanjangkan pahala..

*Miss Geli^ said...

betul kata ko..
kalu kita sedekahkan sejadah pada masjid atau surau, selagi ada orang gunakan sejadah tu untuk beribadat, dapat pahala kat kita kan...

zarith said...

yup betul x semestinya hari jumaat saja,,,,yg penting kita ikhlas tak kira hari apa? bila? dimana? ke mana? utk sapa? berapa jumlahnya?...

Ain said...

akak setuju ngan sha....

selagi kita ikhlas, insyaallah pahala akan datang tak putus...

iz-AnN عبداللطيف said...

ye betul...tak perlu nak menantik hari terutamanya hari jumaat kalu kita nak buat ibadah...kekadang ibadah kecil pun tanpa kita sedari, sebenarnya kita telah melakukan pahala yang besar...

~aSHa~ said...

siti --> sama2 la kita

~aSHa~ said...

miss geli --> meh la kita cari surau yg kekurangan sejadah...jom buat gerak khas ari sabtu tu nanti

~aSHa~ said...

zarith --> tak kira tuk sesape..tapi kepada yg benar2 memerlukan...amat2 la besar ganjarannye.

~aSHa~ said...

kak ain --> insyaAllah semoga niat kita suci murni...

~aSHa~ said...

izan --> ermm betul2..nanti aku bagi no akaun aku ye...eheh tiba2 jerk...ko pun dulu pernah bagi zikir munajat..byk dah aku potostat dah passing kat merata2 dah...itu salah satu saham berpanjangan dan berganda2 pulangan

ardinihumaira said...

betul tu sis... hehe..

tapi kalau kat ruma dni skang, tiap2 jumaat, memang wat amal jariah. halaman rumah penuh dengan kereta.. orang parkir untuk solat jumaat. hehe.. senitiasa buka pagar alu-alukan orang parkir kereta. ada pulak adik kecik dni cakap.. "bole mintak upah cuci kereta ni.." haha

ainhany said...

alhamdulillah...berkat lagi halal laa biznes sha hndaknya..

teringat pesan ustaz...latih diri ringan tangan untuk mmberi...ajar anak2 biasakan sedekah...kerana fadhilat sedekah mmberi kelapangan dan kebahagiaan ..muga kita istiqamah dlm mmberi.....
w'aklam

~aSHa~ said...

dni --> kadang2 jariah yang tak sedar kita leh lakukan kan...spt bagi tmpt parkir tu...eh kalo nak jariah lagi..adik2 dini tlg cuci setiap kete tanpa diminta..ehehehhee

~aSHa~ said...

ainhany --> AMIN...semoga murah rezeki hendakNya..skrg ni bizness tak berapa maju

zieha said...

yang penting ikhlas..jangan ada niat menunjuk..dan bagi tahu kt semua org..aku sedekah 100 sejadah kat masjid..jd tak sedapkan ayat tu..huhuhu..

ardinihumaira said...

akak... jariah ni.. digi satu! hehe.. :)

kakchik said...

salam asha. memang bagus sekali amalan yang dibuat tu. syabas! memang bersedekah ni bila-bila masa pun boleh dibuat asalkan ia ikhlas. dan nak sedekah tu tak semestinya duit. sedekah nasihat, sedekah makanan, sedekah pakaian, sedekah tenaga, sedekah ilmu dan macam-macam lagi. semoga amalan bersedekah ni kita boleh buat tanpa kira hari. cuma hari Jumaat ni mungkin sebab pahalanya berganda. Allahu'alam.

LYaFRINA said...

hari2.. anytime blh b'ibadah..
Kot blog pon boleh...
Cth, join Blogger We Care...
Kita dh dpt bantu org..

SuRayA^i. said...

sgt bgs laki tsebut..
kalo sdekah pun pape niat kene ikhlas =D

~aSHa~ said...

zieha betul betul..

dni...tq dear..

kakchik --> betul kata kakchik tu

lya --> betul betul nti tlg sedekah jariah tuk asha lagi ek

suraya --> eh akak ada sebut customer tu lelaki ke dik? pandai adik meneka ye..

sharing daripada team

Perancangan Allah ITU INDAH. Hajat Untuk bertandang  Ke Felda Jelai 3 Allah Rezeki Dengan mudahnya. Kak Cik Jadi Ke nak datang sini.....

Labels