Friday, April 9, 2010

Jom Potong Kuku Hari ini

BAHAGIAN KUKU TANGAN

Di mulai dari jari telunjuk tangan kanan, kemudian jari tengah, jari manis, jari kelingking berikutnya baharulah ibu jari tangan (seperti nombor yang dituliskan)

Seterusnya kelingking tangan kiri, jari manis kemudian jari tengah setelah itu jari telunjuk dan akhirnya ibu jari tangan kiri (seperti nombor yang dituliskan)

BAHAGIAN KUKU KAKI


Dimulai dari kelingking kaki kanan dan seterusnya mengikut tertib jari sehinggalah kelingking kaki kiri (seperti nombor yang dituliskan).




HARI-HARI YANG DISUNATKAN MEMOTONG KUKU?



Terdapat dalam sebuah hadis Nabi Muhammad Sallallahu Alaihi Wassalam bersabda yang bermaksud:-

"Barangsiapa memotong atau mengerat kuku pada:-

HARI SABTU - Mempusakai penyakit akilah (yang disebabkan banyak makan

HARI AHAD - Hilang berkah


HARI ISNIN - Mempusakai alim Fadhil (orang yang berilmu & mempunyai kelebihan)


HARI SELASA - Mempusakai kebinasaan


HARI RABU - Mempusakai jahat perangai

HARI KHAMIS - Mempusakai kaya.


HARI JUMAAT - Mempusakai ilmu dan lemah lembut".


versi KEDUA...



RASULULLAH S.A.W bersabda yang ertinya:-


Barang siapa yang mengerat kukunya pada ;

Hari Sabtu:Nescaya keluar dari dalam tubuhnya ubat dan masuk kepadanya penyakit.

Hari Ahad :Nescaya keluar daripadanya kekayaan dan masuk kemiskinan.

Hari Isnin :Nescaya keluar daripadanya gila dan masuk sihat

Hari Selasa:Nescaya keluar daripadanya sihat dan masuk penyakit

Hari Rabu :Nescaya keluar daripadanya was-was dan masuk kepadanya kepapaan.

Hari Khamis :Nescaya keluar daripadanya gila dan masuk kepadanya sembuh dari penyakit.

Hari Jumaat : Nescaya keluar dosa-dosanya seperti pada hari dilahirkan oleh ibunya dan masuk kepadanya rahmat daripada Allah Taala.





Walaupun ada 2 versi..tapi kedua2nye semua ke arah kebaikan...ingat entry sebelum ni aritu??? kalo simpan kuku?

jadi apa tunggu lagi...buang kuman2 di celah2 kuku tu..



nota laptop : maaf akan terlewat untuk membalas kunjungan dan membalas komen2 buat masa ni...kerana pemilik bercuti dan tidak dpt membuka laptop buat beberapa hari...harap maklm...

13 comments:

ardinihumaira said...

kesimpulannya... tak elok potong kuku pada hari ahad, selasa dan rabu ye kak

{ e'mie } said...

aku dah potong pagi tadi...

Ena said...

info yg bagus nie..
ena ade juge ikut cara memotong kuku tu ikut mcm kat sini..

cume hari2 yg disunatkan tu kdg2 ade juge terbabas.. biler time kuku dah panjang & sanngat tidak selesa.. jd dah tak tahan nak tunggu hari2 yg disunatkan tu.. jd terpaksa potong juge la..
tp kalo ok.. ena akan ikut hari2 tersebut..

Selamat beramal.. :)

Siti said...

siti kdg2 potong kuku tak ikut sgt hari.masa. kalau kuku dah panjang jer, terus potong..hehehe...

tapi lepas ni kena la ikut hari2 yg disunatkan, leh dpt pahala lebih.

Ain said...

kuku akak pendek lagi, hari isnin ritu baru potong...

nanti nak check kuku anak2 plak....hehehe...

~aSHa~ said...

dni --> ye betul tu dik..lupa akak nak simpulkan

~aSHa~ said...

emie --> bagus anak murid yg ni

~aSHa~ said...

ena --> asha pun sama.kalo tak selesa ptong terus...nak tgu hari takut terlupa plak atau bz

~aSHa~ said...

siti --> yg mana kita jadikan ikutan...asha pun selama ni tibai jugak

~aSHa~ said...

kak ain ---> mari kita membasmi kuman kuku arini tuk family

E.d.Y said...

alamak...lupa nak potong kuku arini..

miemiey said...

baru je pagi tadi potong..tu pon time anak2 nak g skulll...

Anonymous said...

salammualaikum..
ingin bertanyakan kepada tuan blogger..betulkah hadith2 ini?setahu sy yg lemah lagi dhoif ini..tak ade hadith2 yg macam tu..n mungkin sy kurang membaca or tak menjumpainya..
bukan ape2..sejak akhir2 nie...hadith2 palsu mahupan hadith2 yg direka2 oleh orang2 terdahlu banyak dieksploitasikan untuk kebaiikan..tapi bukan atas hadith nabi yg pada asalnya..tapi dgn niat nk bt baik atas agama islam..sy minta tolong check balik status hadth ini..coz banyak bercangah..waallahualam..sekadar penuntut ilmu..betulkan sy if sy salah.. buleh email di izt_238@yahoo.com..syukran..waalahualam

sharing daripada team

Perancangan Allah ITU INDAH. Hajat Untuk bertandang  Ke Felda Jelai 3 Allah Rezeki Dengan mudahnya. Kak Cik Jadi Ke nak datang sini.....

Labels