Tuesday, May 11, 2010

Cerita Tali Gantung (Siri 2) : Kalo Rasa Panjang, Baca Yang Kaler Merah,Ia akan Membuat anda Terkedu Seketika..

Sambungan Cerita Tali Gantung:

APABILA RAYUAN DITOLAK


Di Penjara Kajang umpamanya banduan yang dijatuhi hukuman gantung dikenali sebagai banduan akhir dan ditempatkan di Blok Abadi sehingga hukuman dilaksanakan.

Mereka ini menghabiskan hampir 23 jam sehari sendirian di sel mereka dan hanya boleh meninggalkan sel atas kelulusan pegawai yang bertugas.

Banduan akhir mungkin terpaksa menunggu bertahun-tahun sehingga habis keseluruhan proses rayuan yang membabitkan Mahkamah Rayuan, Mahkamah Persekutuan dan Jemaah Pengampunan Negeri.

Sekiranya rayuan kepada Badan Pengampunan ini juga ditolak, Mahkamah Persekutuan akan mengeluarkan waran untuk melaksanakan hukuman di mana di dalam waran itu akan disebut nama banduan, nombor kad pengenalannya serta masa hukuman akan dijalankan iaitu di antara 5.30 pagi hingga 6.30 pagi.

"Kita diberi satu jam untuk laksanakan hukuman. Untuk banduan beragama Islam biasanya kita akan jalankan hukuman gantung ini pada hari Jumaat, selepas solat subuh. Bagi yang bukan Islam, waktunya lebih kurang sama, cuma harinya boleh berbeza," kata Samuel.

Selepas waran dikeluarkan, banduan akhir akan dibawa berjumpa dengan pengarah penjara yang akan memaklumkan tentang pelaksanaan hukuman gantung selepas segala proses rayuan terakhir ditolak.

"Biasanya banduan akhir ini akan tahu apabila dia dibawa keluar dengan tangan bergari dan ada kawalan ketat, dia tahu keesokan harinya sesuatu yang buruk akan berlaku (dia akan digantung)," kata Samuel.

Semasa banduan akhir berada di bilik pengarah ini, kaum keluarganya yang biasanya sudah dimaklumkan seminggu lebih awal sudah menunggu di luar penjara untuk "perjumpaan terakhir."

Lazimnya suasana dan pilu akan menyelubungi setiap perjumpaan terakhir ini.

Banduan juga diberi pilihan untuk "hidangan terakhir" bernilai RM7.50.


HARI PENGGANTUNGAN

Menurut Samuel, kebanyakan banduan akhir yang menjalani hukuman gantung "poie dengan rela" setelah menunggu begitu lamo untuk hukuman dilaksanakan.

"Mereka yang rajin sembahyang, tak kira agama, menunggu dengan tenang dan sudah bersedia. Ada beberapa orang sahaja yang menjadi agresif sehingga ke saat-saat terakhir.


" Ada sesetengah banduan puas hati dan beritahu saya nasib mereka lebih baik dari saya kerana mereka tahu bila mereka akan mati. Bila kita buka pintu untuk bawa mereka keluar ke bilik gantung, ada yang salam dengan kita dan ucap terima kasih. Mereka kata mereka dah tak tahan lagi menunggu," katanya.

Di hari mereka diberitahu hukuman gantung akan dijalankan, mereka akan meminta pena dan kertas untuk nota terakhir.

"Jangan ikut tabiat buruk ayah" antara kata-kata terakhir seorang banduan untuk anak-anaknya, yang masih Samuel ingat.


Banduan juga boleh memilih pakaian apa yang hendak dipakainya pada hari hukuman.

" Ada banduan beragama Islam hanya mahu pakai kemeja T dan seluar sembahyangnya. Ada yang memilih kot dan tali leher. Ada yang pakai kasut berharga RM300. Mati penuh gaya . Banduan itu kata dengan jenaka," cerita Samuel.

Hukuman gantung pula hanya dijalankan selepas semua pihak termasuk pengarah dan doktor berpuas hati dengan keadaan banduan pada hari hukuman akan dilaksanakan.


BILA PINTU PERANGKAP RENGGANG

Pintu perangkap di bilik gantung di mana banduan akhir berdiri akan secara automatik renggang sepenuhnya bila "gear" ditarik.

Di bawah lantai pintu perangkap ada ruang kosong dengan ketinggian 5.18 meter.

Bunyi pintu perangkap yang terbuka dengan kuatnya memecah kesunyian suasana penjara.

Menurut Samuel, proses menggantung dari masa banduan dibawa keluar dari bilik menanti ke bilik gantung dan pengarah memberi isyarat kepada tukang gantung untuk menarik "gear" yang akan antaranya membuka pintu perangkap hanya mengambil masa kira-kira 15 saat.

Semuanya perlu dibuat dengan lancar dan menurut Samuel, kematian berlaku dalam masa di antara 30 saat hingga satu minit dan banduan akan diturunkan dan diletak di atas troli selepas setengah jam dibiar tergantung..

"Saya sering mengingatkan pembantu-pembantu saya supaya menghormati jenazah kerana dia sudah menjalani hukuman. Kalau kita hormat pada dia, semuanya tak ada masalah.

"Bagi saya pula, kebiasaannya saya akan pandang muka jenazah ini dan letakkan tangan saya di atas dadanya. Ini petua yang diberi oleh bos-bos saya dulu," kata Samuel.

Menjalankan tugas khas ini memberikan banyak keinsafan kepada Samuel.

Beliau menasihatkan ibu bapa supaya memupuk nilai-nilai murni kepada anak-anak mereka untuk mengelak mereka terjerumus melakukan jenayah.


"Segala-galanya bermula dari keluarga. Kalau keluarga tak kawal, lingkup. Dadah, umpamanya, kalau seorang dalam keluarga jadi penagih, satu keluarga akan terjejas," katanya sambil menjelaskan bahawa kebanyakan kes hukuman gantung adalah berkaitan dengan dadah.

p/s: menarik gak info ni..org Islam yg kena hukum gantung semua digantung hari Jumaat tau...bukan senang nak dpt kelebihan mati hari Jumaat....hmmm.

sekian....

13 comments:

iz-AnN عبداللطيف said...

hurmm...derang dah tau hari kematian derang..moga yang rajin beramal soleh tu, dapat keberkatan dari amalan derang...

..nOj.. said...

takutnye lahai. xreti nk komen mende. kaget la gwa baca ni td

~aSHa~ said...

izan --> sekurangnya mereka sempat insap.....kita?

~aSHa~ said...

nOj --> aku terkedu baca tang " Ada sesetengah banduan puas hati dan beritahu saya nasib mereka lebih baik dari saya kerana mereka tahu bila mereka akan mati."

zue @ annaleeya said...

ngeri ar bila baca nih sha... tapi sekurang2nya diaorg tau kan bila akan mati...

Siti said...

huhu....betul jugakkan..diorg tahu bila diorg akan mati..sempat la bertaubat kan.

~aSHa~ said...

zue --> itu ar...kita?

~aSHa~ said...

Siti --> itu ar..

~anna&anuar~ said...

adeeeehh.. dup dap.. dup dapp jantng bile cakap pasal mati... takooott..byk amal blom buat..

LYaFRINA said...

sha... sgt2 seriau n takut bila baca..
tapi, banduan ni lbh bnsib baik sbb dia tahu hari dia akn mgadap ilahi n utk itu, msa y ada dgunakan spenuhnya utk memohon keampunan drp y esa..selain tu, banduan ni..pastinya akn mengucap sblum digantungkan..satu lagi kelbihan.. kita semua y kat luar, anytime j..kita xtau bila kita akn mengadap ilahi.. n kita juga leka dgn kehidupan..
sbnarnya,,info ni benar2 minsafkn..

.:fyzz:. said...

aku tak baca pun yg merah ja..tp aku baca semua zidah..mmg memberi keinsapan la..sbbnya ada orng kg aku..mati di tali gantung gak..kes bwak dadah la..(20 thn lepas citer nih..mak aku citer la)...tp dier bukan amik dadah or apa..tp diupah oleh tokey Cina..then dier kena cekup..

di saat dok penjara dn tunggu hukuman gantung...allyarham boleh hafal AlQuran dn menjadi mukmin yg soleh...

Moga roh beliau ditempatkan di kalangan orng yg beriman amin.

takut kan ...aku dok bayangkan..kalau la dok gantung tp idup lagi camner tuh..huhhu..

Mr Rulez said...

entry yg byk myedarkan tentang nikmat hidup di dunia ini..jgn tlalu asyik mgejar harta kkayaan shingga lupa yg mungkin harta yg dicari itu diperolehi dr sumber yg halal ker tak..
(cam lari topik jer)

asl 7.50 haa..akak tak tanya kenapa amount 2 yg diorang pilih..;)


notabulukaki: akak APC 2 dpt bape ribu..dgr2 3ribu..manyak tuu..waa nk ckit leyh..tOng2..hehe

ardinihumaira said...

semoga kita dapat mati dalam iman kan kak... orang yang bersalah pun kan... tak semuanya kufur... diorang insaf bebetul insaf taubat nasuha biasanya b4 mati.. taubat tu diterima Allah..


tetiba asyik ingat mati je skang sebab dah banyak kali hampir eksiden.. otak pk exam2.. huhu...