Tuesday, June 1, 2010

ayam dan telur siapa dahulu???

Marilah kita meransang otak berfikir…

Soalan nya : AYAM DAN TELUR, SIAPA LEBIH DAHULU?


-----------------------------------------------------------------------------------------------


Tahukan kita bahawa:

Orang yang jarang-jarang berfikir atau memerah otaknya untuk berfikir mempunyai paling minimum 10 bilion sel. Setiap sel berhubung antara satu sama lain. Orang yang rajin dan kuat berfikir mempunyai hingga 1 trilion sel dalam kapasiti saiz otak yang sama.

“Semakin kerap atau semakin kuat kita berfikir, semakin banyak sel yang terbentuk.”

Otak yang tidak dirangsang atau diarahkan berfikir, lama-kelamaan akan berkarat. Otak perlu dirangsang untuk berfikir setiap masa. Lebih banyak kita berfikir, lebih tinggi kemampuan otak kita berfikir. Berfikir tidak semestinya memikirkan hal-hal dunia sahaja..Sebagai seorang muslim, perlu seimbangkan juga dengan perkara akhirat.. Melatih memikirkan kehebatan kekuasaan ciptaan Allah SWT merupakan salah satu cara tingkatkan kemampuan otak berfikir..
teka teki ini dan info2 ini saya dapat dari http://www.isuhangat.net banyak sgt ilmu yg sy dpt di sane...sy sukakan kaitan atr sains dan islam...sungguh teruja dan menakjubkan bagi sy...jom ke link tersebut untuk info2 yg lebih menarik....

16 comments:

ardinihumaira said...

betol3... dats y kalo cuti jangan tdo je.. hehe


MURTABAK MAGGI

~aSHa~ said...

dni...tak jawab lagi soalan tu..

.:iz-AnN a.k.a cOmOt:. said...

Allah lebih mengetahuiya...assalamualaikum

Ain said...

fuhhhhh, susah gak nak jawab ni sha....

telur kot sbb........

huhuhu...... nanti akak fikir lagi....

..nOj.. said...

ntah. byk mende lain nk pk. takde ruang dh nk pk mende lain

LYaFRINA said...

ayam & telur???

dua2 blh jadi jawapan kot...

1. ayam dulu... dari ayam dpt menghasilkan telur.

2. Telur dulu.. Dari telur menetasnya ayam...

-----------------------------------

* sha, lya pon suka sains.. suka sgt2.. tp math..mmg kurengg...

sha..sungguh2 kebetulan.. ada seseorg nk bkenalan dgn sha.. hehehe.. saper org tu?? kt ckp blakang yep..

LYaFRINA said...

SHA.. AMACAM?? BETUL DOK JAWAPAN TU?? KABO LA.. X-CITED NOK TAU NI.. EHEHEHHEE

~aSHa~ said...

izan --> malas berfikir tul ko ni...harap je otak kebal

~aSHa~ said...

ain --> abis pk belum..rasanye betul tak jawapan tu?

~aSHa~ said...

nOj---> ruang tu akan ada jika anda meransang untuk berfikir

~aSHa~ said...

lya --> nti sha publish jawapan

zue @ annaleeya said...

telur ker ayam dulu????

telur ker ayam dulu???

nanti ar sat... nak pk dulu... huhuhu!!!

Kniedaz said...

ayam..iaitu ayam yang dibawa oleh kapal nabi nuh.. ^_^

~aSHa~ said...

zue --> ehehe dah publish jawapan

kniedaz --> betul....yu mmg ingat sejarah islam...

.:fyzz:. said...

ayam dulu ..pastu baru telor..kot

benar..mmg apabila kita berfikir otak kita dijanakan dn kita akan lebih aktif dn sihat..fakta yg ckp jelas lihat sendiri Tun Dr Mahadtir wlaupun usianya telah menjangkau 80an..tp disebabkan otaknya sering berfkir dn melontarkan idea2 yg bernas dn fakta yg menjadi inspirasi semua kita..maka tidak hairan beliau masih lagi sihat..

sbb otaknya sering berfikir...

..nOj.. said...

pjot, copy mane komen tu. hehehe