Tuesday, June 1, 2010

Jawapan : ayam dan telur siapa dahulu






Soalan mana lebih dahulu ayam atau telur? adalah soalan favourite yang kebanyakannya tidak dapat menjawabnya.



Allah yg menciptakan alam semesta dan semua makhluk di dlmnya dari keadaaan tiada smua tanpa cela. Sama juga dengan haiwan. Semua jutaan spesies hewan yang hidup, atau pernah hdp, di bumi, diciptakan oleh Allah. Burung, mamalia, rusa,helang, paus, dan merak, smuanya diciptakan dari ketiadaan oleh Allah, Allah yang memiliki kemahiran dan pengetahuan tak terhingga.

Dalam penciptaan bumi, Allah menciptakan binatang dan tumbuhan! bukan telur dan biji-bijian.

Quote:

Sesungguhnya Tuhanmu ialah Allah yang telah menciptakan langit dan bumi dalam enam masa, lalu Dia bersemayam di atas ‘arasy. Dia menutupkan malam kepada siang yang mengikutinya dengan cepat, dan (diciptakanNya pula) matahari, bulan dan bintang-bintang, (masing-masing) tunduk kepada perintahNya. Ingatlah, menciptakan dan memerintah hanyalah hak Allah, Maha Suci Allah, Tuhan semesta alam. (QS. Al A’râf, 7: 54)



Quote:
والله خلق كل دابة من ماء فمنهم من يمشي على بطنه ومنهم من يمشي على رجلين ومنهم من يمشي على اربع يخلق الله مايشاء ان الله على كل شئ قديرDan Allah telah menciptakan semua jenis hewan dari air, maka sebagian dari hewan itu ada yang berjalan di atas perutnya dan sebagian berjalan dengan dua kaki, sedang sebagian (yang lain) berjalan dengan empat kaki. Allah menciptakan apa yang dikehendakiNya.

Sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu. (QS. An Nûr, 24: 45)


Masih banyak lagi surat Qur’an tentang penciptaan haiwan/haiwan ternak (dan tumbuhan).


Wallahualam

sy copy paste semunya dari http://www.isuhangat.net/ (dah mintak izin..ilmu kalo dipanjangkan pahala pun berpanjangan kan?)

17 comments:

LYaFRINA said...

so....
mcm.. ayam dgn telur je blh jadi jawapan tu.. sebab.. dia mcm kitaran kehidupan.. heheheheh..
mmg soalan nmpak remeh.. tp sgt2 mcabar yer..

LYaFRINA said...

owwhh.. ayam...
sbb dh tgk komen kniez kat n3 sbelum ni...

ayam dibawa oleh kapal nabi nuh

.:fyzz:. said...

yeey betui jawapan aku tadi..ayam...

CRAZYBEAUTIFUL88 said...

salam, tq for sharing the info

zue @ annaleeya said...

ooooo.... ayam rupenyer...

Ain said...

Maha Besar Allah....

Kniedaz said...

ayam oh ayam..
asha..pasni bg lagi soklan berfikir..best pulak
hehe

touyakaruma said...

Errr tak faham .. jadi jawapan dia Ayam ?

~aSHa~ said...

ye jawapannye ayam

E.d.Y said...

ooo.ayam ke...

Nurzairul Isma said...

erm.. soalan ni selalu dengar..tapi jawapan yg pasti tak penah tau pon... la ni dah tau laaa... thanks...

ardinihumaira said...

^__^ ayam tu mengawan pastu terus beranak pinak bertelur hehehe...

Lace & Satin | Baju Pertunangan

Ena said...

bagus la asha.. sharing info cenggini.. kdg kita tak sedar pun benda tu.. mana yg dulu.. tapi bila kita dah baca tu.. kita kan berfikir secara rasional.. kitaran hidup kan!..

Hafiz Ismi said...

mana2pun xpe.. janji ada kfc black pepper.. hehe~

kyo_9 said...

ayam dulu baru telor?
hmm.. dari segi saintifik, camne nk buktikan ek??

Ahmad Tajuddin Abdullah said...

berat soalan nih..tapi rasanya x perlu kot berat2 kan otak kita fikir benda2 yang dah tetap nih....yang penting perintah DIA kita akur...sunnatullah tu biarlahterus pada jalannya...

sYeNgEt ke senget?? said...

yep2.. kalau kurg ilmu mmg org akan maen hentam kromo bg fakta mengarut je.. hoho nice share