Monday, June 21, 2010

Telur Berdiri? Telur Apa?...

Ha ini bukan telur sebarang telur..ini telur, ayam yang punye...ehehe



Fenomena telur berdiri di atas permukaan lantai yang rata tanpa bantuan berlaku di Kuching, Sarawak. Ia biasa berlaku ketika gerhana matahari. Berdasarkan fakta saintis, ia ada kaitan dengan faktor graviti. Di antara matahari dan bumi terdapat garis medan gravitasi yang mampu mempengaruhi elektron dalam telur sehingga menjadi stabil, sekali gus membolehkannya berdiri tegak.

Difahamkan kejadian itu hanya berlaku antara jam 12 hingga 1 tengahari berikutan graviti bulan dan matahari dalam keadaan sejajar.

sumber dari hmetro



bagaimana dgn telur² lain yang berdiri? ;) ehehe selingan semata2

13 comments:

~anna&anuar~ said...

mmg telur ayam je kaaann?? ke ade spesis telur lain gakk?? riso gakkk... kot ala2 bulan ngambang... wkakakkakakaka...

~aSHa~ said...

anna --> ehehehe ada gak telur lain berdiri ana wei...cuba hang cek betul2..

fazRul said...

tajuk nie mmg dapat trafik mlantun2..hehe

akak..minggu nie tak citer pasal mdm1 ker..suka baca pasal dy..;)

Ain said...

kalau bulan mengambang, bukan semua telur berdiri ke?

muahaha......

terpengaruh ngan sha la nie....

~aSHa~ said...

fazrul aka bulat --> minggu ni akak nak buat ttg mdm2 plak

~aSHa~ said...

ain --> kak, telur tu berdiri time bulan mengambang ke time suhu bawah 0 darjah celcius?

nizamsani said...

12 malam hingga 1 malam pun terjadi juga fenomena telur berdiri.hehe.

~aSHa~ said...

nizamsani --> eheheh kamu lebih arif ttg telur satu tu berbanding aku yg lena diulit intan..ehehehehhehehehehehhehe (pjg gelak aku ni)

zue @ annaleeya said...

hahahaha..... gelak tak hengat akak baca komen2 korang nih.... hahahahahahahahahaha (sambung gelak lagi)...

.:fyzz:. said...

telur berdiri..wah menarik la fakta kt atas nih mmg kisah benar la telor tuh leh berdiri yer jidah..tp time gerhana la..

tp romeng2 dri rakan2 bloggers yg menyimpang tuh pn hahaha.leh wat aku nak gelak kuat2 nih..hahahah

ardinihumaira said...

wah... leh berdiri eh.. dni baru tahu ;)

Farazila said...

erm selama ni telur xleh berdiri ker????

~asha~ said...

zue --> ehehehe itu la kak..sy pun tak abis gelak walau baca kali ke3

fyzz --->benar kejadian ni..aku nak tergelak dgn mereka ni

dni --> ehehe byk lagi yg dni tak tahu tapi tak bleh tau skrg...

farazila --> ehehehe telur ayam ke? ce la buat...leh ke tak...xleh kan...telur ayam kompem tak leh kalo kat sini waktu biasa