Thursday, June 10, 2010

Terapi untuk Kurangkan Ketagih Rokok

aku ada baca petikan tuk terapi bagi penagih rokok ni..tapi bukan tuk dewasa...cis...
tapi terapi tuk budak ye...sebelum ni kan kecoh budak 2 tahun di jakarta ketagih rokok..sambil main sambil merokok...fuhhh caya la dik..tak tau tahap mana dah jantung hang tu....adik ke apa? taraf anak dah ni...

berita lanjut nye spt aku copy paste dari berita kegemaran aku... www.hmetro.com.my

JAKARTA: Seorang budak Indonesia yang ketagih merokok kini hanya menghisap 15 batang rokok sehari selepas menjalani terapi yang mengalih tumpuannya untuk bermain.Ardi Rizal, 2, mengejutkan dunia apabila muncul di Internet bulan lalu dengan dakwaan merokok 40 batang rokok sehari selepas diberi rokok pertama enam bulan sebelum itu.

Ardi turut dilapor mengamuk jika dihalang merokok.

Pengerusi Suruhanjaya Perlindungan Kanak-kanak, Seto Mulyadi berkata, pegawai melaporkan Ardi tidak merokok terlalu banyak jika mereka bermain dengannya.

“Terapi itu membantu Ardi mengurangkan jumlah rokok dihisap setiap hari dengan drastik.
“Kami memberi Ardi pelbagai permainan supaya beliau melupakan rokok,” katanya.
Terapi turut mengaitkan rokok dengan pelbagai perkara negatif.
“Lebih mudah merubah Ardi berbanding remaja yang ketagih rokok,” kata Seto lagi. - AFP

2 comments:

ardinihumaira said...

fuh.. perokok tegar tu... susah nak benti, kan.. isk3

LYaFRINA said...

sgt2 kesian kt ardi..
rasanya silap ibubapa y leka. mybe dia x ckp susu... tu y nk hilangkn lapar, dia isap rokok tu.. tp mcmanala makbapak dia blh biarkan???

APA ITU HIBAH?

. Dari segi bahasanya, hibah bermaksud hadiah. Selagi anda masih hidup dan bernafas, anda bebas untuk memberikan hibah kepada sesiapa p...

Labels