Sunday, August 15, 2010

Jangan Cepat Menilai

nogha aku amik dari entry mu ni..

"Muflis dari umatku akan datang kelak di hari Kiamat membawa pahala solat, puasa dan zakat. Dan membawa dosa kerana dia pernah memaki orang, pernah menuduh-nuduh orang, pernah memakan harta orang, pernah membunuh dan memukul orang. Maka diberikan pahala kebaikannya kepada orang-orang yang dizaliminya. Jika pahala kebaikannya habis sebelum dibayar kepada orang2 yang dizaliminya maka diambil pula dosa-dosa mereka yang dizaliminya lalu ditimpakan pula kepadanya. Kemudian dia dilemparkan keneraka membawa dosa dirinya sendiri dan juga dosa orang yang pernah dizaliminya dulu..."


dan umilia, aku amik kata² kamu dlm komenan di n3 nogha...

'tak patutla..td pun aku dgr ustazah tv3 ckp tak baik kite mghukum org hanye sbb dia tak betdg..tak betdg tak smstinye org jht..lg pun islam sndri tak memaksa kite..biar atas kerelaan dan keredhaan sndri..dlu pun aku tak betdg gak..sume ni kene ikhlas..hm..manusia2..tak leh tgk org sng la.. '

kesimpulan yg dapat jangan la menilai org dari luaran je....

PESANAN : kepada yang berumur kurang dari 18 tahun anda adalah dilarang untuk terjah ke blog nogha, blog dia khas tuk yg kepala ting tong mcm aku je...so yg tak ting tong takyah la singgah jugak.....

8 comments:

cheqna said...

betul..
jangan menilai berdasarkan luaran saja semata2...
selamat berpose kak =)

Ain said...

akak setuju.....

kenal dulu hati budi, baru la buat penilaian....

bertudung dan berjubah belum tentu baik budi pekertinya....

~aSHa~ said...

cheqna --> betul tu dik...kadang2 org tak kenal hati kita..tapi dah judge mcm2

~aSHa~ said...

ain --> aurat ni mcm2 kan kak ain, aurat mulut, telinga, mata pun ada....tapi org nampak aurat di rambut, di dada di badan je..

LYA m@m@ ASYA said...

lya kpala spesia tu.. jd blh la btdg erk..??

setuju asha...
org slalu mtafsir apa y jelas klihatan d luaran.. sedangkan byk y tsembunyi d sebalik luaran y kt tgk..

** sha... lya nmpak apa bla tgk lya?? ehehhehehehe...

ardinihumaira said...

tak semestinya kan kak... ada semalam terbaca satu kisah yang cakap dia rasa malu ngan orang pakai tudung labuh... tengok orang tudung labuh ingat Allah.. tengok yang biasa2 ni tak ingat Allah.. sikit sebanyak terkilan gak kat dalam hati coz yang bertudung labuh bukan semuanya baik2. hati busuk pun ramai. bergantung kepada individu. maka jangan jugde orang atas dasar pemakaian. memanglah dia menutup aurat. tapi tu hal dia dengan Allah. jaga hubungan dengan Allah sahaja mana cukup. kena jaga juga hal kemanusiaan. Islam kan agama syumul. berkasih sayang. bukan suh menutup aurat je... kan kak...

~aSHa~ said...

lya --> kamu spesis sha jugak..ting tong..sila2 la ke sane..tapi berhati2 di bulan puasa..ehehehehhe (marah nogha ni kang kat aku...ahahahaha)

~aSHa~ said...

dni --> betul tu dik...jangan nilai org kat luar je...belum tentu yg menutup sepenuhnya...amalannye sempurna...kita mana tau...Allah yg nilai..so manusia jgn la menilai manusia lain...