Thursday, May 19, 2011

Ikan Patin

masa gi putrajaya tempoh hari...singgah balik kg sekejap di temerloh....jadi masa otw balik tu...kami beli la dalam 3 ekor ikan untuk rakan sepejabat yg selalu berbudi dgn aku....belanja makan la, masakkan tuk aku ketika tak sihat la...tapi aku leh terlepas pandang plak pada sorang lagi...nyesal tak beli lebih....

 masa ni ikan patin dia jual RM14/kg, sebelah tu ikan talapia....







 suh tuan kedai tu siang kan ikan ni siap2...lagipun mmg gitu...mana2 pg kedai yg jual ikan patin....dia akan siangkan siap2.....tapi bila membeli ikan disini....mereka kat sini semua takmo siangkan ikan....huhhh berbeza sungguh disini dan disana....


 makanan tengahari kegemaran aku sekarang ni
(dulu, hari2 makan bihun sup, sampai kawan aku yg tak mengandung pun jadi mengidam mcm aku...hari2 bihun sup...siang malam....mr. hUBby, anak2 pun terpaksa sama makan bihun sup sampai naik muak.....terus beralih arah ke ikan patin....perghhhh lazat)




 bila dah start makan ikan patin ni.....perbelanjaan lagi 2 kali meningkat....kat kemaman ni...mmg mahal skit makan...kami makan berdua tak pernah kurang dari RM10....senang cite selalunya RM15 / 16 / 17.....padahal aku sorang je makan ikan patin.....tapi kalo makan dgn kawan sepejabat perempuan aku plak...murah plak...heran....selalunya dlm lingkungan RM13 - RM15 je....tapi kalo makan dgn laki aku mesti mahal....apa hal?
nasi di atas dgn yg ni berbeza ye...tapi benda yg sama....ada ulam, ada sambal tempoyak, ada cencalok.....


---------------------
harap2 tahun ni dpt bersalin di hospital BARU di tloh....uhuhuhu.....sbb raya taun ni kat kg Tganu....
harap2 sempat la ye nak.....jgn mcm kakak kamu...awal 2 minggu...ehehehee

30 comments:

cikmOt said...

aku jugak tak pernah bersalin kat sepital baru tu...

wah kalu ko salin situ, nampaknya anak ko lahir kat 3 buah negeri la weii...

~aSHa~ said...

cimot --> eheheh gitu la gamaknye baru adil kan....aku insap berkongsi bilik air ramai2....tak suka tak suka....dah la kita berlengas dgn darah nifas time tu kan....teringat kat pjaya dulu....superb layanan....tambahan ada makcik kat situ..

Ieda Al-Habsyi said...

kak, bila due? :)take care

.:fyzz:. said...

zidah..suka la tgk dua badik tuh..boria gitu..so suwit..btw..hg mmg gilest ikan patin yer..mhai lak tuh..mjuq aku tak mengidam ikan patin...

cikmOt said...

putrajaya the best...hehehe...aku seme kat putrajaya la gamaknya...

cik dah ganu kiter said...

sedap ke ikan patin tu?idah pernah nak try tp xleh telanla...jd pening gitu...

sedondon adik abg yek...

{ e'mie } said...

hehe..doakan ko selamat bersalin kat temerloh...cukup tiga cop untuk anak2 ko..hehehe..

~aSHa~ said...

ieda --> lebih kurang ieda...insyaallah sempat makan lemang, ketupat dan rendahg...insyaAllah...semuanya perjanjian dgn Allah dah..tak tau bila...

..nOj.. said...

boleh ek ko mkn ikan patin. dan cencalok tu. tahniah la ye. aku pun sejak kawen ngan org bando ikan patin ni, dah boleh dah makan. suka plak tu. dulu time berpacaran ngan org tloh, takde plak selera. hihih. itu la bezanye berpacaran dan berkawen kan.

~aSHa~ said...

fyzz --> pijot..dua badik tu mmg suka sedondon..takyah kita suh..dia yg nak sendiri.....ikan ni murah skit..sbb ikan sangkar....tak sampai la ratusan.....ehehehe so mampu la lagi takat ni...kalo dah kering duit tu kang....makan ikan bilis je la kami ni nti...

~aSHa~ said...

cik dah ---> jwpn sy adalah...tentu la sedap...ehehehhehehee

~aSHa~ said...

emie --> eheheheh tq

~aSHa~ said...

noj --> aku tu makan tempoyak sebenarnya..tapi selalu sgt tempoyak aku yg aku ambil tu cepat habis ditelan...jadi kena spare cencalok skit...ehehehhehee

mamalieyna said...

uiik berselera dgn ikan patin..harusla perbelanjaan makan meningkat..hee~ eina stkd ni, selalu rasa nak tomyam je, masam2 gitu kan..skrg tghari cam tk bape lalu nasi..tp kdg takde pilihan, hadap jerlah..huu~

~ yus ~ said...

Aduh! Asha nampak sedap.

Hari tu masa ke Temerloh, suami akak cakap dia makan ikan patin masak tomyam. Seumur hidup itu pertama kali dia cuba tomyam ikan patin, sedap sangat kata dia....

Kak yus tak merasa lagi...huhu

~aSHa~ said...

mamalieyna --> awal2 preknen gitu la..tak lalu nak nasi....skrg ni dah ok dah....bila dah ok...belanja thari lagi la 'ok'...uhuhuhuhuhu

~aSHa~ said...

yus --> kak..masak tomyam? eheheh saya tak pernah rasa lagi masak tomyam ni..masak tempoyak ada la...biar betul kan masak tomyam ke?

r|nA @ ja|j|na said...

asha, asha salin mane, putrajaya ke? pesai apelah jauh bebeno peginye tu? tgok lauk patin tu pon dah terliur di buatnye, slruupp..

aLoNg@Na said...

comel jerk 2 beradik ni...abg danish mkin encem la....telah air liur weh nengok msk ikan patin tu..mkn ngn nsik panas,mabeles la!!

Zidah,alg doakan mg Allah permudahkan sgl urusan ko nti..kt mana2 pun bsalin xksh,jnji mudah n selamat kn....

♥Leily|Ummi Alya Husna♥ said...

feberet asben kite gak tu..
heheh, plg sdp.. die yg masak!!!
pergghh.. mabeles, kaya ngan tempoyak gitu kalo masak tempoyak..
kat sini rm16 sekilo..
hari isnin n sabtu wajib, kat paso tani hiliran.. mcm2 adoooo!!

Ena said...

sedapnya...

ena gak yg dok ngidam itu ini tp tak gak peknen.. :P

@juera said...

tgk cm sdp..tp x leh mkn ikn patin..hehe

k.sha bila start cuti bslin?

Zura said...

makanan kampung the best...ulam2...ikan sungai...

~aSHa~ said...

rina --> dulu kami duk putrajaya....so anak pertama sempat la bersalin dan membesar di sana...dan melekat tuk yg kedua pun disana...masa sudah 'melekat' itu...ehehee...kami pun mohon berpindah la...

~aSHa~ said...

along@na -->tq atas doamu...bersalin kat sini mudah...alhamdulillah setakat ni bersalin mudah....tapi environment tu...kat sini...semuanya 3rd class...walau kita ada 1st class...mmg semua sama...takde wad yg berbeza....sadishnye...kita dah merasa yg 1st class..tiba2 terkejut la...apabila nak mandikan anak masa di wad, kena tolak sendiri troli tu ke tmpt mandian tu...kalo kat pjaya...dia amik dan anta semula dgn kemas dan bersih....

~aSHa~ said...

Leily --> kira mahal jugak la patin sangkar kat tganu ye....selalu asha beli dgn sepupu...lagi murah...tapi sepupu malas skit nak layan....sbb dia kata...ehehehe jual dgn sedara mara ni takde untung...sbb dia pun tak sampai hati nak bagi harga lain....tu yg sha beli kat kedai je...

~aSHa~ said...

Ena --> ehehehe xpe...ena menten slim....comey je..makan itu ini...tapi badan tetap mcm anak dara je....jeles tgk...
insyaAllah nanti rezeki ena plak tuk ke3 ye

~aSHa~ said...

@juera --> ehehehe start cuti bila start bersalin la kot...kot la...camne org pekan tak makan ikang ni? ehehehhe

~aSHa~ said...

zura --> yup makanan kampung yg the best dan kena dgn tekak....laju je makan...tambah2 ada perisa tambahan...tempoyak

nureen said...

pergghhhh... sedapnyerrr... tgh lapo nih tp nureen x mkn tempoyak.. hehhee