Monday, June 13, 2011

Masalah Kandungan Gula Tinggi........Semasa Mengandung

pertama kali ni aku kena 'glucose ++++ 2000'
gile kentang....aku tanya gak...berapa tahap normal...dia kata..normal negative la.....mak ai...kiranye jauh tul aku melantun2 tu....then balik opis pun....bila aku bitau....tahap gula aku tu berapa, ada akak tu siap ckp...'mak ai meter boleh tercabut dengan bacaan gitu'

ye ke wei????? aku ni tak pernah kena pun gula2 sebelum ni....
sejarah???? xde kencing manis..., berat melampau pun tidak....darah tinggi pun takde....aku ni masalah darah kurang je...sepupu aku pun gitu....kelakar tgk buku merah dia...jap putih jap hijau...sampai berlapis2.....dia kata sbb hb rendah la...dlm 8 gitu...aku pun pernah kena sampai tahap 8 tu....

bila dah pertama kali kena gula tinggi ni....maka nurse2 termasuk sister kot...dtg la meng'advice' kan aku ni....aku rasa khidmat di klinik kerajaan ni lagi superb kot dari klinik swasta....uhuhuhuhu...sbb aritu bila aku cek up kat klinik swasta sbb nak amik ubat sumthing...gitu2 je doktor tu cek.....ceh betul..aku ni siap bitau aku ni sakit tul kat area anu2.....siap aku bitau...doc...sy ni nak kata 'selalu bersama' tu idak la...rasanye dah lama suami sy berpuasa tu...ehehehehee....tapi tu la..takde la dia nak scan2 ke.....gitu plak doc klinik swasta.....

smlm masa penerangan nurse2 tu....dia ada bitau....apa kesan2 kalo 'kencing manis' atau diabetes ni.....ini yg sebab2 aku ingat la ye :

a) anak besar, nanti kena operate
b) anak berenang2 dgn lebih laju sbb AIR BANYAK, bila air banyak.....boleh terbelit dgn tali pusat tu......sbb dia duk berenang2....
c) dan bila air banyak jugak...kemungkinan anak songsang tu tinggi...sbb dia duk memusing2...tanpa mengikut putaran yg semulajadi
d) tanda2 awal....10 atau 15 tahun akan dtg kita akan dpt penyakit kencing manis atau darah tinggi.....gurllppppppppp

ermmm apa lagi ek...lupa dah den....kalo ingatan den pulih kembali...den tambah kemudian yerk...

ha pagi tadi....ini lah seumur hidup ku minum air gula yg duk org lain cite cite tu kan itu.....perghhhhh manis likat...mak ai...sib baik air glucose...bukan gula pasir tu...

dan tangan aku kiri kanan dah ni lebam kena amik darah....jam 10.45 ni sat lagi kena amik lagi...nak cucuk tang mana pun den x tau la......sbb smlm dah sebelah kanan...arini ai request sebelah kiri....jap lagi tak tau la dia nak cucuk mana....masa nak cucuk jarum pun mesti nurse2 ni ala2 seram tgk aku punye urat2 halusss je....dah aku ni mmg jenis halus...tulang menulang pun kecik je...jenis rangka kecik je aku ni....

semoga lepas ni kang....kandungan gula dalam darah aku kembali normal....ooooyeehhhhh aku lapar dehhh...dari jam 10 sampai skrg ni kena berpuasa....eheheheh tapi aku ngelat skit..malam tadi start jam 11 baru berpuasa....ehehehe takpe ke wei??????? dah kebetulan lapo skit time tu..

22 comments:

ieda said...

huuu tul tu dik .. bila kandungan gula tinggi banyak risikonya .. risau ada kencing manis .. dan kalau ada konperm kena operate ..

cikmOt said...

aku ni, masa ngandungkan irfan, 4 kali minum air gula..tapi takde pun kencing manis cam nojah...eh tetiba nama nojah plak...hahaha

eima said...

aku rasa noj tu ..even die tk mkn manis .. wap kek2 die meresap la .... sedap nye kek2 die.....huhu

takutnye bila dgr tali pusar berbelit tuh....
kak org ari tu penah kena sekali ijau je la... tp tatau bacaan brape ...tp pastu ok dah ..sbb sebelum pi check up org bantai minum 100+ setengah botol besar ...hahahha

kak kena pantang la ... jgn amik nasi byk .... mknan manis pun kena kurang la ek ... risau ..risau ...

lemangcute yang Kosong said...

asha tengah pregnant.. tahniah asha.. try lah minum air pegaga.. :) dan memang minum air gula amat mengerikan..huhuhuhu

lovelywa said...

tahniah jugak sbb dah menambah..bab kencing2 manis nih memang kena kawal lah..sbb takut pas2 beranak nnti dia lekat terus..tu yg bahye tuh..ape pun congrats..

~~*Lady Salwa*~~ said...

Akak saya yg no. 2 dok kena camni la... Memang tak ada kencing manis ke apa...

diaorang ckp sbb kakak saya dah umo 30an, sbb tu kena minum air gula nih...

**hope akak ok la ye... take care...

Farazila said...

salam akk...

harap ak xde pape la yea...hrp baby n akk sihat jew...

ekceli dh bpe bulan kak??

nur hafizah^aka^pijot said...

erm,nape org mengandung slalu d kaitkn dgn kandungan gula dlm bdn tlalu tinggi??n bagaimana nk elakkan tu?

~aSHa~ said...

ieda --> riso kalo ia berkekalan selepas bersalin kan.....minta dijauhi la...amin

~aSHa~ said...

cikmot --> ko sbb faktor keturunan..mmg kena jugak....kalo faktor 35 taun ke atas pun kena jugak walau takde sejarah..jadi berhenti la preknen bila dah 35....eheheheee

~aSHa~ said...

eima --> nampak gayanye kena tuko la menu harian lepas ni...dari nasi ke apa la ek.....

berkenaan 100+ tu mcm nak cuba la...tq for sharing

~aSHa~ said...

lemangcute --> kalo ulam pegaga tu senang nak jumpa..tapi jus pegaga tu payah tul nak jumpa..last jumpa masa kat perak aritu......

tq sis

~aSHa~ said...

lovelywa --> tq dik..harap2 tak berkekalan selepas bersalin...takmo kerat kaki...uwaaaaaaa

~aSHa~ said...

Lady Salwa --> a'ah dik, kalo yg berumur 35 taun ke atas..skrg ni nurse suh minum air gula walau takde faktor keturunan atau kandungan gula kita tak naik pun...kena gak minum....faktor berat masa cek up iaitu 80kg pun kena minum gak.....

~aSHa~ said...

Farazila --> tq dik....dlm 5 bulan dik..

~aSHa~ said...

nurhafizah aka pijot --> dik...eheheheh tu la kalo makan tak jaga...gini la jadinye....kali ni akak suka makan manis je dik...haishhh kena ubah pola pemakanan nampak gayanye..

Farazila said...

:)

LiErOSe~QiEmi said...

wuishhh!! tingginye kak... saya setakat ni alhamdulillah tak kena lagi minum air gula tu.. masa 1st baby kena.. sebab air ketuban byk sgt.. dia takut kencing manis

~aSHa~ said...

lieorse Qiemi --> tu la..kalo kencing manis...mmg air ketuban byk..jadi bila dia scan air ketuban byk..dia syak plak kita kencing manis...ehehehehee

fiezaradzi said...

moga akak ok sepanjang mengandung ni.. mmg bahaya lau gula tinggi kak.. hope, everything's ok

Ardini Humaira said...

kak makan peria.. peria leh turunkan kandungan gula tu..

nur hafizah^aka^pijot said...

kena ati2 la kot bab mkn ni..mnum air kosong byk2..ihihi..mcm pro je!