Sunday, June 26, 2011

pengajaran dari cerita KARAK......





 image google

makna ayatul kursi.
  • Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). 
  • Yang tidak mengantuk usahkan tidur. 
  • Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. 
  • Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. 
  • Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). 
  • Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya).

Ayatul kursi (Arab: آية الكرسي ) merupakan ayat yang paling agung kerana mengisahkan keagungan Allah serta kekuasaan-Nya yang tidak terbatas. Ayat ini merupakan ayat yang ke-255 dalam Surah Al-Baqarah dan dijadikan bacaan serta hafalan oleh masyarakat Muslim. Ayat ini dipercayai dibaca untuk mendapat keredhaan serta perlindungan daripada Allah.

pengajaran dari cerita KARAK yg sedang disiarkan di astro first skrg ni adalah...
jangan tau baca dan hafal je ayat kursi, tapi tak fahami dan ingati maknanya sekali...


4 comments:

LYAfrina said...

sha tgk citer karak ke tu???
best tak???

insyallah....

~aSHa~ said...

lya --> tgk...best...anak2 duk ulang byk kali..mereka tak takut, malah mlm2 pun nak tgk....ada unsur pengajaran cerita tu....

cheqna said...

kak sha..best ke??
nok tengok gok r..
tunggu budak2 ni download hehehehe

~aSHa~ said...

cheqna --> best jugak...tapi yg akhir tu la ada pengajaran ttg ayat kursi ni...

APA ITU HIBAH?

. Dari segi bahasanya, hibah bermaksud hadiah. Selagi anda masih hidup dan bernafas, anda bebas untuk memberikan hibah kepada sesiapa p...

Labels