Friday, July 1, 2011

Anak angkat baru sebelum kelahiran anak sendiri

3 minggu yang lepas dalam petang2 gitu....ada seekor ibu kucing ni sarat mengandung...duk ngiau ngiau depan rumah....sian plak dgr....agaknye nak mintak tlg...dia nak beranak dah tapi takde tempat....alahai aku sbg yg sedang mengandung kesian plak dgr...dan mcm memahami je yg si ibu ni nak la ruang khas tuk dia beranak dan beradu selepas beranak tu....

jadi aku sediakan kotak dan alaskan kain....dia pun masuk....pagi esoknya....dah beranak....ha kan betul dia nak beranak..pandai aku baca bahasa ngiau ngiau dia.....dapat 2 ekor anak kucing....


so anak2 aku pun cop la...satu tuk si abg..satu tuk si baby ....dah lama dah si papa mereka nak bela kucing..tapi aku kurang selesa, (dulu bukan tak pernah jaga...masa kecik2 ingat lagi suka sgt bela kucing ni, namanya darling..tapi ntah ada satu peristiwa manja sgt si anak2 kucing sampai masuk dlm pinggan nasi aku tgh makan..aku rasa geram sgt...lepas mereka mati tak jaga2 dah...dan lepas tu jadi tak selesa plak nak jaga kucing...penjagaan nya kena la rajin....kalo idak rumah berbau kucing...segan jiran2 tetamu datang bau kucing.....)


actly mmg dua ekor..tapi ada satu peristiwa menyayat hati...masa letak kotak tu kat luar @ depan rumah...seminggu selepas dia beranak..ada seekor biawak ni makan anak2 kucing ni...menangis la si abg danish....kerana anak kucing dia yg dimakan....menangis sambil marah2 aku sbb lambat bertindak....aku tak perasan time tu...aku tgh mandi...tgk2 dah takde dah seekor..aku kejar la dgn penyapu. (korang bayangkan ibu mengandung mengamuk)...hamuk jugak la aku kan.....walau tak suka jaga kucing tu..aku jadi marah la sbb biawak tu makan anak kucing...

lepas tu sampai 3 kali biawak tu datang...nak makan seekor lagi..ibu kucing ni tak berani....dia marah2 ngiau dari jauh je la....biawak tu besar...sampai anak aku kata itu buaya.....aku dgr je lain...aku terus keluar rumah...aku hamuk dan maki2 si biawak tu...


last2 terpaksa masuk kan kucing ini ke dalam rumah...letak kat bilik belakang..yg bestnya...ibu kucing ni..nak port mesti baik punye..dia leh plak angkut anak dia tido atas katil...amboi2.....itu ok la lagi..aku tak kisah..jgn kencing sudah...lepas tu aku tak tahan jugak anak2 duk main2..skrg ni dah selsema...letak kat luar rumah, anak dia pun dah besar sedikit...


tgk gambo atas tu..kemain sayangnya dia tak bagi kami usik anak dia...peluk erat2....ye la tinggal seekor je kan anak dia...mana ibu tak riso dan bimbang org usik anak dia...tapi sekarang dah ok...dia bagi dah pegang baby miow tu


bila dah kita menerima ke'angkat'an anak baru ni..kena la keluar belanja skit...beli mandian, beli makanan, bekas makanan la....yg hairannya..aku plak yg kena pegi beli2 ni...huhhh...dlm nak tanak jaga tu..aku ni kesian jugak wei...kang lapo plak kucing2 ni..jadi masa papa mereka outstation...aku kena la cari...eh masa papa tak outstation pun pesal aku yg kena cari? hishhhh ni yg malas ni....janji nak jaga A-Z...last2 aku buat susu la...tuk anak sendiri lagi..tuk ibu kucing lagi..

lepas ni kena survey harga sangkar tuk ibu dan anak kucing plak....mahal tak ek?
oh lupa nak bitau...nama mereka Mama Miow dan Baby Miow....aritu masa ada 2 ekor anak kucing tu..namanya jambu...eheheehe....pengaruh maharaja lawak tul la anak2 aku ni...

10 comments:

cikmOt said...

hurmm...murni hati ko...bagus bagus...

~~*Lady Salwa*~~ said...

sedih lak baca yg sekor lagi anak kucing kena makan... sian ibu kucing tu... huhu

sal memang tak berani nak jaga kucing, takut si faris dapat penat lak... dia tu bukan boleh, nak cium2 kucing kalau dapat...

eima said...

pandai plak kucen tu bgtau ek yg dah nk branak .. nk tumpang umah ko kak ...huhu

dulu aku pun sgt suka kucen ... tp skrg sejak da branak pinak .. aku butakan hati aku ... sbb anak aku ade asthma... huhu

kak jg kucen2 tu baik2 tau .. bintang kesayangan Rasulullah tu

~aSHa~ said...

cikmot --> uhuhuhumurni nya la ek....tapi hamuk gak kalo anak duk main2..lepas tu lupa basuh tangan...

~aSHa~ said...

lady salwa --> tu la sal...sian kat ibu kucing tu...nak selamatkan anak...biawak tu besar bapak...tak tau la pesal byk tul biawak di kawasan sini...beso2 lak tu...

~aSHa~ said...

eima --> dik ko ngiau2 la mcm kucing tu...dgn bunyian kesian gitu..akak tumpangkan jugak kan ko kat bilik belakang...ahahahahahhaahaha......

akak riso gak anak dpt asma ni...sebenarnya tak bape suka budak2 ni main kucing...sbb mereka bukan pandai leps main kucing cuci tangan....kena ingatkan setiap masa....

Cik NeyNa said...

kak..
bawak mama miow gi vet..
spay kan dia..diorang nih takde akal..dalam keadaan tak sihat lagi pon boleh mengawan..so kalau dah spay dia akan lebih sihat..badan pon gemok..

ieda said...

loor sgt2 cumei .. tapi smpai skrg akak x berani pegang dan x suke bela , sbb geli dan x suke bulu tuu huhuhuh

tapi belakang rumah banyak kucing sbb akak selalu bagi makan :))

@juera said...

klu byk ank kucing tu ingt nk le sekor..hehe..

~aSHa~ said...

eheheh tak byk