Friday, August 12, 2011

Kadang2 kita terlupa untuk mengingati nya...jadi apasalahnye arini kita ingatkan kembali pada diri sendiri.....

Rukun Islam ada lima (5) perkara :


(1) Mengucap dua kalimah syahadat

(2) Sembahyang lima waktu

(3) Berpuasa sebulan dalam bulan Ramadhan

(4) Menunaikan haji ke Baitullah (Mekah)

(5) Menunaikan zakat



Rukun Iman ada enam (6) perkara :

(1) Beriman kepada ALLAH SWT

(2) Beriman kepada Malaikat-malaikat

(3) Beriman kepada Kitab-kitab

(4) Beriman kepada Rasul-rasul

(5) Beriman kepada Hari Kiamat

(6) Beriman kepada Qada dan Qadar



10 comments:

♥cikmOt♥ said...

ingat mengingati sesama sendiri...alhamdulillah...bagus weii...

manusia kan mudah alpa dengan semua ni...

ain1914 said...

dulu masa sekolah memang rajin hafal sebab ada ujian... sekarang ni kalo suh ingat balik maunya tergagap2.. huhuhu

mamalieyna said...

Thanks ingat mengingati..betul tu,jrg sekali kita nak ulang ingat rukun2 ni..hu~

selamat berpuasa~

~izan~ said...

btol tu kak,kadang2 bila kena terjah dgn anak2 yg tadika tnya rukun2 ni,mula la terkedu kejap then baru la bley bgtahu satu2 hehe...sbb ingat2 lupa..

t.kasih kak ingat mengingati sesama kita =)

eima said...

kadang tu terkonpius antara rukun islam ngan iman ...
huhuhu

cheqna said...

bagus kak sha..
ingat mengingati..=)

LiLy @ MumMyQiStInA said...

Thx..saling ingat mengingati antara kita.. ^_^

fiezaradzi said...

sama2lah kita saling ingat mengingati..

QuiNn ZhOuRa said...

saya bukan tak ingat cuma lu pe jer.. ekekeke

Zura said...

manusia nie kena sentiasa d tegur...