Wednesday, November 23, 2011

Pelepas selepas berpantang / bersalin

Pernah dengar apa itu Pelepas??
aku ni baru je dengar setelah beranak ketiga ni..
rasa weird jugak..tu nak cuba tu..biasa aku nak penutup pantang aku berurut je..takde la buat ritual yang lain
aku buat ritual ni pada hari ke 41
 ni proses pelepas tuk anak....
gambar aku tak leh la diambil..sbb berkemban dohh (best plak guna perkataan dohh ni...dgr dari aflin shauki sebut masa buat persembahan maharaja lawak mega)

bahan2 untuk pelepas ni adalah :

Kain batik
tepung beras ke tepung apa tah lupa dah,
daun kelapa (nanti dia anyam jadi bentuk apa tah..lupa nak snap),
limau purut

tu saje..kos yg dikenakan adalah RM50 + RM30 untuk urut... perghhhhh tuk buat ni je abis RM100 termasuk beli kain batik dohhh...

actly saje cuba2..sbb tak pernah buat
aku try google mende alah ni...dan maksudnye tapi takde sangat la..dan jumpa la ada org lain buat pelepas ni tapi lain skit bahan2 nye...ni aku pinjam ayat dia berkenaan maksud pelepas...

'tujuan ritual ni dibuat adalah untuk menjauhkan penyakit pada anak dan ibu selepas bersalin'






10 comments:

Ardini Humaira said...

pernah dengar juga tentang pelepas ni :)

*Miss Geli^ said...

daun kelapa tu dia buat macam riben, pastu orang yang buat ritual tu, dia bukak je bentuk daun kelapa tu...

anak kenit aku buat, tapi buat masa aku cukur jambul dia ritu..

Zue AnnaLeeya said...

akak mmg tiga2 anak buat pelepas nih sha...
sbb mak sruh wat...
akak ikut jerk... hehehe...
tp bidan kt umah mak akak nih selain kain batik, dia nak benang...
atas bidan la kan???

mamalieyna said...

taktau pulak dan semestinya tak pernah buat pun..huu~

~aSHa~ said...

dni --> ;)

~aSHa~ said...

miss geli --> a'ah betul2 bentuk riben..then dia bukak...dan suh kita ludah kat daun tu..alahai...ehehehe tapi tak pe la..sekali sekala nak merasa adat org...lepas ni tak beranak doh

~aSHa~ said...

zue --> a'ah org kemaman yg bgtau sy ni..tapi mak mentua sy takde lak bgtau..biras sy pun tak buat...

~aSHa~ said...

mamalieyna --> maybe kawasan pantai timur je kot..kawasan pahang pun dok tau ni

@juera said...

lg x pnh dgr..huhu..nnti nk tnye mak..hehe

.:fyzz:. said...

oo adat nih belah2 timur kot..tatau lak belah utaqha nih ada ka dak..rasanya tak dak kot..tatau la aku yg tatau..ala2 tomeynya bb...