Thursday, December 22, 2011

ekzema


 tgk adik dipaksa duduk....kakak baby la ni suh amik gambo adik duk atas kerusi...sian adik, menurut perintah je la ye dik...
  

aritu gi klinik, doktor mengesahkan adik mengalami ekzema...makanya adik tak leh la minum susu lembu...eh mmg dia tak minum susu lembu pun, tapi aku la kena jaga jugak pemakanan doktor bitau, tak leh makan makanan laut...dan yg gatal2....
sian adik tau...abis dia garunya kepala dia..berdarah, walau kuku dia pendek, tapi tajam, oleh itu jalan menyelesaikan masalah sementara nak baik, kena pakai sarung tangan semula...mukanya merah2 sbb ekzema la..alahan susu ibu kan panas skit



Ekzema juga dikenali sebagai dermatitis atopik dan ia tidak berjangkit. Perkataan ekzema diguna untuk menjelaskan semua jenis masalah kulit yang merah, lepuh, berair, berkeruping, berwarna perang, tebal dan gatal.
Ia sangat mudah berlaku di kalangan bayi. Kadangkala ia dipanggil ekzema bayi dan sering terjadi di muka dan di kulit kepala. Ibu bapa seharusnya mengetahui bahawa kebanyakan bayi yang mengalami masalah ini akan sembuh sebelum mencapai umur 2 tahun. Ekzema selalunya dikaitkan dengan asma. Oleh itu, kanak-kanak yang menghidapi asma mempunyai risiko yang tinggi untuk mendapat masalah-masalah kulit. 

Penyebab
Kebanyakan kes ekzema ada kaitannya dengan alahan. Bagi mereka yang mudah mendapat masalah ini ia dikaitkan dengan mengambil makanan tertentu seperti susu lembu, telur, gandum dan kekacang, atau menyedut hama habuk dan debunga dari udara.

sumber google, www.infosihat.gov.my 

25 comments:

~~*Lady Salwa*~~ said...

Kesian encem boy nih... mudah2an nanti hilang la ekzema tu...

Cik Rose Cute said...

Anak kita pun kena jugak tapi kat kaki....tapi my baby susu badan...

cik dah faridah said...

anak kawan fb idah pun ada ekzema..umur lam 6 bulan gitu..mggu lepas dia bg anak dia minum monavie botol warna pepel..skg takde dah merah2..

sblm ni dia kena pantang mcm2 sbb taknak nnt anak dia gatal2..nyusu badan jgk..

MRS. K said...

aloh.. kesianya baby.. mak die jangan lupe.. makan kena pantang yer. heheh

♥cikmOt♥ said...

aler siannya kat anakanda ni...rasanya anak2 ko hok lelain takde yang kena ezema ni kan...

aiDieNa said...

Ekzema mmg penyakit yg merenyahkan.. kesian tgk baby tergaru² kan.. semoga adik cepat sembuh..

lovelywa said...

asha,
anak sy pyg sulung pun penah gak kena ekzema nih tp lagik teruk..dua2 kaki ngn tangan dia penuh dgn kudis2 kecik cam kena campak tuh..tp alhamdulillah tak pernah dah kena lagik..cuma Yes mmg dia ada asma..so watch out lah tkut bby asya pun kemungkinan akan kena jugak..

~izan~ said...

cian si kecik comel ni..

cepat2 sembuh yer..

Pida said...

Anak saya kena ekzema sejak lahir sampai umur dia 3 bulan. tetapi hanya di muka. Sekarang kalau tersalah makan khasnya kacang tanah, akan timbul balik tapi sikit saja sebab dia menyusu badan (umurnya setahun setengah). Krim yang elok ialah H-cort(steroid) dan ezerra (non-steroid).

.:fyzz:. said...

ala2 encem boy aunty nih..cian kt dia..takpa la zidah..budak2 mcm2 la kan..kita nih sebagai mama yg riso lebih kan...
p/s: baju adik sama ngan baju kak pia dulu2 la..pastu perturun kt adik safiiy ammar..:)

Fieza79 said...

adoii bambamm..comeyy..bape kg dh sekarang..

~aSHa~ said...

LadySalwa --> tq

~aSHa~ said...

Cik Rose --> sama susu badan, sbb tu kena jaga makan kan?

~aSHa~ said...

Cik Dah --> nak try la apa yg anak kawan cik dah minum tu....leh dptkan detail tak?

~aSHa~ said...

Mrs.K --> tu la, skrg ni makan tak leh ikut hati dah

~aSHa~ said...

Cikmot --> actly semuanye ekzma...tapi tak teruk mcm yg ke3 ni sampai kepala..dulu yg lain2 muka je teruk...lepas tu baik sendiri, masa mereka lepas susu, mmg bagi isomil..tak minum susu lembu hingga la umur dlm setahun lebih hampir 2 tahun baru lah kot bertuko susu

~aSHa~ said...

Lovelywa --> kena cek la yerk...dulu mmg pernah dgr kalo ibu atau bapa yg asma, anak kena ekzema..skrg terbalik lak anak yg kena asma

~aSHa~ said...

aidiena --> tq kak

~aSHa~ said...

izan --> tq

~aSHa~ said...

Pida --> anak akak pun kat muka teruk...

~aSHa~ said...

fyzz --> aku tak beli sarung tangan dan kaki design ni, sbb pakai yg kakak n abg jugak

~aSHa~ said...

fieza79 --> yg tu gambar lama, skrg dah 6.45 kg

LYAfrina said...

alahai adik..dh bsr.. blh duduk..tp tgkkuit dia aritu mmg putih sgt kan.. comel..

mamalieyna said...

thanks ats infonya..

alolo encem tul adik baby ni..maknye lah kena pantau betul2 kan..sian dia,,

Juliet_iRa~" said...

alolo ciannya adik :)

semoga cpt sembuh..