Sunday, January 22, 2012

SOLAT kebaikan dari Perspektif SAINS


last year (hok aloh...last year punye cerita..) aku gi seminar Sains Solat anjuran majlis perbandaran......bila dengar jer tajuk seminar....terus hati aku melonjak² nak gi...dan call member² tanya siapa nak join...ramai yg tak dapat join kerana ada meeting...jadi aku gi dgn beberapa kawan jer...ramai yang nak join, tapi apa kan daya...

actly mmg minat aku suka mengkaji kenapa, mengapa dan apa punca nya dari segi Sains Dan Islam.... sebab aku yakin dan percaya setiap apa yang Allah turunkan ada sebabnya....aku masih ingat lagi kata² cikgu Kimia aku dulu, dia kata 'setiap apa yang Allah berikan / turunkan / anugerahkan ada sebab²nya' sampai la ni aku masih ingat..walau ayatnya tak berapa nak betul...tapi maksud cikgu tu aku rasa betul dah ayat aku tu...

begitu juga, kewujudan kuman...kenapa Allah wujudkan kuman....ingat saje2 jer...ada sebab² nya...dari kuman tu pelbagai 'cerita@perkara' boleh wujud.....pernah aku dengar seorang penceramah bercerita kenapa kuman itu diwujudkan...dari kuman tu la, penyakit tu timbul, dan bila penyakit timbul, wujudlah hospital, bila wujudnya hospital, wujudlah pekerjaan, jadi pelbagai peluang perkerjaan boleh wujud dari KUMAN, contoh pekerjaan??? buruh binaan buat hospital, kontraktor, arkitek, doktor, nurse (ini sudah tentu), driver ambulans, kerani dan pelbagai jenis jawatan lagi.... ini baru contoh kuman..belum lagi yang lain²...

begitu jugak solat...kenapa solat tu ada rukuk, sujud, duduk antara dua sujud, dan pelbagai lagi perbuatan dalam solat...kenapa? kenapa? pun ada sebab tau..ingat saje2 je Dia suh sujud, bangun, sujud, rukuk balik semua tu bagai...semua tu bersebab, aku tak dapat nak terangkan secara terperinci disini...btw aku bukan la arif...tapi kalo bercerita secara am boleh la skit2...sebab aku ada baca (aku minat membaca berkenaan sains dan islam tapi bacaan lain yg panjang lebar kurang berminat spt sejarah..sbb pening kepala nak ingat ahahahaha)
jadi better korang baca sendiri  kat buku ni....dalam kumpulan kajian sains dan solat ni, salah seorang pengkajinya adalah seorang yg bukan Islam tau....ermmmm jangan tak caya ye...

owh ye, untuk perkongsian ilmu yang ringkas dari bacaan aku dan apa yang aku dapat dari seminar tempohari, dari SOLAT juga, kita boleh mengempiskan perut tau...boleh elak sakit2 sendi lutut, leher dan sebagainya,
dan tambahan lagi, Penceramah masa seminar aku hadiri tu....adalah Dr. Fatimah Ibrahim, beliau juga penulis buku Solat Sains ni, dan apa yang aku excited nak bitau uols, beliau sangat2 la cantik, slim....tak sama wajah dgn gambar yg tertera di belakang buku ni....dan nampak sangat beliau muda dari usia nya....
tambahan lagi, beliau juga share berkenaan ubat2an.....apa yang boleh sy sebutkan, dan bitau, beliau tak amalkan ubat2an...apa yang beliau amalkan adalah SOLAT, dan pergerakan solat dengan BETUL, kalo rasa lenguh ke atau sakit skit2 ke apa ke, beliau akan buat solat2 tambahan.....kalo sakit  yg besar2 tu....beliau tak cerita pulak...tapi apa yg aku paham, beliau tak makan ubat2 ni apatah lagi pakai 'pakaian' yg boleh menyesakkan perut, beliau kata 'sakit tulang2 diperut tu apabila dipaksa'

sekian, terima kasih..

---------------------------------------------------------
kak jihan, betul tak apa yang sy cerita ttg perkongsian dari Dr. Fatimah tu?

4 comments:

cheqna said...

sharing is caring
bagus kak..
banyak ilmu yang diperoleh ni =)

Aine Ainun said...

saya ada buku ni,
dpt hadiah masa kawin...

tp...................
sampai sekarang x khatam lagi...

Novel cepat betul khatam!

TheLee said...

saya ada cara bagaimana nak mengempiskan perut...Setakat ni ramai yang berjaya dan berhasil...

gina marna said...

Betol...jeles tgk dr. Fatimah yg selim melim walau dh 40-an...hehehe.

nanti tunggu ustaz Lee pulok bg petua kempis...hihihi