Tuesday, June 12, 2012

Puding caramel

seakan wajib pulak berada di rumah.....yg di atas ni ai terbalik kan masa panas2 lagi...tu yg tepi2 tak berapa nak cun...kalo idak lagi cun..tapi rasanye sedappppppppppppp ...buatan sendiri tentu lah sedap kan..

buatnye pun mudah...semudah abc jerk..lagi mudah dari masak2 nasi...


cara-cara membuat puding caramel dan bahan2nya adalah :

telur 6 bijik
susu cair 1 tin
gula 3/4 cawan
esen vanilla

caranya : pukul telur dengan gula...sampai gula hancur....pukul dgn garpu pun boleh, lepas tu masukkan susu dan esen vanilla...

gula yg lapisan atas tu.....just masak gula (dlm 3/4 cwn) dlm periuk..bila dah cair..masukkan air panas (setengah cawan)...lepas tu tuangkan telur + susu + gula + esen vanilla tadi ke dlm gula hangus ni....

lepas tu kukus dlm 1/2jam  - 45 minit....

siap...mudah kan?

ai buat sambil layan anak lagi...

12 comments:

♥cikmOt♥ said...

kalu aku takde pukulnya...blend terus...hehehe

tapi yang makannya aku sorang...mencikkk

~aSHa~ said...

aku pun makan berdua jerk skrg ni...anak2 takmo..ceh..kalo dulu makan sorang jugak..tapi semenjak org tu dah tau protokol2....dia belajar dah makan puding2 ni

bunga_rose said...

kecur air liur ku kak.. dahla pose ni.. nak buat laaaa balik niiiii hahaah..

bunga_rose said...

kak... air panas tu nak kena masuk byk mana????? sila menjawabi hihihih

~aSHa~ said...

setengah cawan...ehehehe lupa den

~aSHa~ said...

lupa thari tadi nak makan...haiyaaa..tgk gambo mula rasa nak makan

eima said...

gula yg pukul ngan telur tu byk mana takan 3/4 cawan jugak ??? manis tu .....cer jwb ....

tak penah mkn puding ni sedap ke

~aSHa~ said...

ermm mmg 3/4 cawan...rasanye kalo ikut betul2..satu cawan....mmg manis...puding ni manis...kalo buat sendiri leh ejas rasa manis tu...boleh buat setengah cawan....

~aSHa~ said...

dear...cawan tau..bukan gelas..ehehee

2H Garden said...

dapnyerrrr.....

MRS. K said...

feberet ni tapi tak penah nak buat sendiri.. pemalas.. huhuhu

Zue AnnaLeeya said...

anak2 akak suke sgt puding nih...
dah lama x buat..
klu letak dlm peti ais, mkn sejuk2... perghhhh...
haishhh sha nih... kan dah terliur mak tang.... huhu....