Wednesday, April 24, 2013

BAHAYA MEMBUNUH LIPAS


Bila anda melihat binatang lipas di rumah, jangan anda memukulnya sampai mati kera isi perut lipas sangat bahaya.

Dalam perut Lipas terdapat cacing halus/lembut yg akan hidup meskipun diluar dari tubuh lipas. Bila ca
cing ini sudah berada di luar dari tubuh lipas (perut) dia akan bergerak untuk mencari tempat baru.

Cacing ini bentuknya sangat pendek, halus dan lembut akan terlihat pada mata kasar bila jarak pandang sekitar 10-20cm.

Cara nak tengok lipas ni, letak isi perut lipas di atas kertas hitam atau cermin.. Nanti cacing perut lipas akan bergerak2.

Sangat berbahaya apabila cacing ini sampai menyentuh kulit tubuh kita (terutama kaki) karena dapat masuk melalui pori-pori kulit atau bila ada luka terbuka pada kulit luar.



SUMBER : FB

4 comments:

Ibu Amirul said...

durjana betul lipas ni...
dah mati pun boleh membahayakan orang lagi

eMMe said...

dah baca dah artikel lipas ni..
baru kita tau kan.. rupenye dah mati, ade lak cacing dlm badan si lipas ni yg membahaya kan kite, nak bunuh lipas pun pkir byk kali, tapi last skali dia ckp leh spray je kan.. fuh!! selamat! tak yah katok2 lipas ni sampai kuar isi perut, yekk..

eima said...

aku jarang sekarang pukul sampai pecah perut tp tangkap pastu flush sebelum flush tu tunjuk dulu kat anak2 mama hebat

~aSHa~ said...

kelako la ko ni eima..ehehehe hebat sungguh