Wednesday, March 29, 2017

Panggilan ‘sis’ dan ‘awak’ kurang profesional?

Saya ada terbaca berkenaan tentang isu panggilan profesional yang viral di media sosial. Ia adalah mengenai perdebatan berkenaan panggilan ganti nama yang digunakan ketika berinteraksi dalam perniagaan.
Kita hidup didalam dunia serba moden. Urusan adalah melalui whatapps, email dan media sosial.
Interaksi dengan pelanggan adalah penting. Ada yang menyatakan bahawa jangan guna perkataan ‘sis’, ‘bro’ atau ‘awak’ ketika berinteraksi dengan pelanggan kurang profesional. Ada pula yang tak setuju. Relaks.. jangan gaduh-gaduh. Saya ingin memberi pandangan saya berkenaan isu ini.
Beberapa faktor perlu diambil kira sebelum kita putuskan apakah panggilan yang sesuai ketika berurusan.
RASMI

Jika urusan rasmi seeloknya gunalah terma rasmi seperti Encik, Puan, Dato’, Tuan dan sebagainya. Sebagai contoh jika anda berurusan dengan syarikat korporat atau jabatan kerajaan melalui email atau whatapps, cuba lah guna terma rasmi diatas. Syarikat saya berurusan sepenuhnya dengan syarikat korporat dan jabatan kerajaan. Tidak sekali-kali saya pernah menggunakan perkataan ‘awak’, ‘bro’, ‘aku’ atau ‘kamu’. Jika dia ada gelaran Dr, team saya pasti akan menggunakan gelaran tersebut.
Saya pernah berurusan dengan calon yang berminat untuk bekerja dengan saya. Bila saya atau pembantu mula berurusan dengan mereka melalui whatapps, mereka menggunakan perkataan ‘awak’ dan ada yang panggil saya ‘bro’.
Kisah benar ye.. ada calon panggil saya ‘bro’ dan ‘awak’. Saya bakal majikan dia.
Saya tidak boleh bayangkan jika dia berurusan dengan pelanggan saya daripada golongan atasan di sektor awam dan swasta.  Kemusnahan imej pada syarikat saya jika dia mula memanggil seorang ketua jabatan sebagai ‘awak’!

TIDAK RASMI
Ini adalah untuk urusan tidak rasmi. Ini selalunya berlaku jika anda terlibat didalam urusan perniagaan untuk menjual kepada orang perseorangan.
Jika pelanggan sudah mula membahasakan diri beliau sebagai ‘kakak’, ‘sis’ atau ‘abang’, berkemungkinan dia lebih selesa anda berinteraksi secara sedemikian. Jika kita terus menerus memanggil dia ‘Puan’ atau ‘Encik’, mungkin dia akan kurang selesa.
Kesimpulannya, anda perlu buat konsep ‘mirroring’ atau cermin. Cuba untuk menjadi seperti (blend in) dan sesuaikan diri dengan gaya pelanggan.
Saya mempunyai ramai pelanggan dan mula menjadi kawan. Pada permulaan saya memanggil mereka puan atau encik tetapi situasi berubah.  Perhubungan mula rapat dan beberapa kali membuat program, mereka mula membahasakan diri sebagai ‘akak’ atau ‘abang’.  Saya pun mulalah memanggil mereka dengan gelaran tersebut.

Jika ingin selamat, mulakan perbualan dengan memanggil mereka gelaran tinggi dahulu. Kita perlu sesuaikan diri.

 ----------------------------------------------------------------------------------------------

sharing dari Cute Carry
akk dapat ni dari emel 






Tuesday, March 28, 2017

TIPS SEBELUM BERHENTI KERJA BUAT BUSINESS

Perkongsian dari Cute Carry.
Credit to him.

Senarai syarikat yang mendapatkan perkhidmatan daripada CuteCarry menjangkau lebih ratusan agensi. Satu pencapaian yang membuatkan saya bersyukur bila mengenangkan permulaan syarikat beberapa tahun dahulu. Saya seorang pegawai kerajaan atau lebih spesifik jawatan saya Pegawai Tadbir Diplomatik (PTD).  Gred saya ketika meletakkan jawatan adalah M48 yang bolehlah dianggap senior . Keputusan saya memberikan kejutan kepada semua. Banyak tentangan, banyak sceptical, banyak komen. Tetapi saya berpegang kepada satu prinsip iaitu minat saya terhadap business, kejar cita-cita dan rezeki berada di mana-mana.

Ramai yang teringin buat business tetapi masih ragu-ragu dan hilang arah. Disini saya bagi beberapa tips sebelum berhenti kerja.
  1. Buat business secara part time
Ini adalah untuk menunjukkan adakah anda sesuai untuk berniaga atau tidak. Saya telah memulakan perniagaan sejak tahun pertama saya bekerja sebagai PTD. Macam-macam business saya buat. Banyak yang gagal. Akhirnya business konsultan yang berjaya.   Tetapi perlu diingatkan  JANGAN ABAIKAN kerja hakiki anda semata-mata untuk berniaga. Rezeki tak berkat tu. Jika anda memberi alasan tiada masa nak berniaga disebabkan sibuk tuntutan kerja, mungkin business tak sesuai dengan anda.

2.  Tuntut ilmu

Rajinlah beli buku business dan hadiri kursus. Jangan kedekut duit. Peniaga memerlukan ilmu. Ramai yang gagal disebabkan oleh tiada ilmu. Buat business tanpa ilmu umpama bersedia membunuh diri. Antara kelas terawal saya hadiri ialah anjuran Jutawan Internet Irfan Khairi.

3. Jadi bos dan jadi kuli

Cuba buat semuanya sendiri. Diawal perniagaaan saya buat semua sendiri, daripada buat sebutharga, akaun, kendali ceramah sehingga hantar invoice. Tidur pun tak cukup. Tetapi Jika anda mampu buat semua kerja maknanya anda sudah bersedia untuk berniaga sepenuh masa. Ini juga melatih untuk anda faham lebih mendalam mengenai business. Saya hanya ambil pekerja setelah beberapa tahun mengendalikan business sepenuh masa.

4. Duit simpanan sekurang-kurang setahun gaji

Ini adalah supaya jika berlaku sesuatu yang kurang diingini waktu business nanti, anda akan ada back up. Lagi banyak simpanan lagi bagus.

5.  Cuti tanpa gaji

Cuba try test power. Jika polisi organisasi membenarkan anda cuti tanpa gaji, gunakan kesempatan ini.

6. Jangan ambil pinjaman

Pinjaman perniagaan boleh menjadi pembunuh untuk peniaga baru. Elakkan juga membeli rumah atau kereta baru. Cuba gunakan apa yang anda. Jika business dan kukuh, barulah ambil pinjaman.

7. Yakin dan positif

Busines terlalu banyak dugaan. Jika sewaktu bekerja dulu, takde duit boleh minta daripada Bahagian Kewangan tetapi sekarang jika tiada sale boleh hidup tak keruan. Jaga emosi dan jaga sikap.

Adakah anda bersedia untuk berhenti kerja dan terjun dalam dunia business?

Insyallah anda boleh.