Thursday, January 12, 2017

Didik anak menjadi hamba

*Didik anak menjadi "Hamba"*
๐Ÿ‚๐Ÿƒ๐Ÿ‚๐Ÿƒ๐Ÿ‚๐Ÿƒ๐Ÿ‚๐Ÿƒ๐Ÿ‚๐Ÿƒ

๐Ÿ”ฎAcap kali kita terlihat. Si ibu bersusah payah mengemas rumah, menyapu sampah, membasuh baju, memasak, basuh pinggan dan pelbagai lagi..

๐ŸŽˆ Sedangkan si anak dara bersenang lenang di depan tv, menghadap laptop, dan bermain smartphone

๐ŸŽˆBila disuruh tolong merungut, tak reti, malas dan ada yang buat cincai2 sebab terpaksa.

๐ŸŽˆTak kurang juga anak lelakinya, mana mahu nak buat kerja2 perempuan?

๐Ÿ’”Budaya anak menjadi RAJA semakin berleluasa sekarang.

Sebab apa?. Sebab mereka tidak dididik menjadi "hamba" sedari kecil.

๐Ÿ’ Mereka tidak diajar untuk mengerti kesusahan dan kepayahan ibu bapa mereka

✳ Mereka tidak diajar untuk memamahami bagaimana keadaannya bila ditempat ibu bapa mereka

๐ŸŒ€Alasannya?

+ "Kesian anak tu kecik lagi.."
+ "Tengok Timah tu, nak dera anak ke apa?"
+ "Ish, janganlah bagi budak tu buat, dah jadi macam orang gaji je.."

๐ŸšJika beginilah alasannya, bersiap sedialah untuk menjadi "hamba" anak sampai ke tua.

๐ŸšDah kahwin beranak pinak pun bila balik kampung masih nak menyusahkan mak pak. Ini terjadi dalam dunia masa kini.

๐Ÿ“ŒBaju laki bini anak beranak mak basuh
๐Ÿ“ŒMakan laki bini anak beranak mak masak

Anak yang tidak dididik dengan kesusahan kerja sejak kecil, mereka akan kekok untuk melakukannya bila menginjak dewasa...

๐ŸŽ‹Mereka akan buat secara terpaksa

๐ŸŽ‹Mereka akan buat hanya bila disuruh kerana tiada kesedaran dalam diri mereka

Dan yang akan menjadi hambanya ialah mak pak mereka.

๐ŸŽ‹Sementara sianak sedap menggoyang kaki

Jadinya. Sedari kecil, pupuklah mereka perlahan-lahan sesuai dengan usianya.

Bila besar mereka akan mampu berdikari

๐Ÿ”ท Usah terlalu kasihankan anak
๐Ÿ”ทJangan terlalu memanjakan anak
๐Ÿ”ทAjar mereka erti susah payah sejak kecil
๐Ÿ”ท Ajar mereka tentang kerja rumah
๐Ÿ”ทAjar mereka erti kehidupan
๐Ÿ”ทPupuk kesedaran dalam diri mereka
๐Ÿ”ทYang perempuan didik mereka kerja-kerja mengemas, memasak, mencuci rumah dan segala macam kerja rumah. Didik mereka tentang pentingnya kebersihan
๐Ÿ”ทYang lelaki, ajar mereka buat kerja seperti mencuci kereta, mengangkat barang. Ajar mereka kerja-kerja perempuan. Malah lebih baik...
kerana Nabi ๏ทบ membantu isteri2nya membuat kerja rumah..

๐Ÿ”ดBiarkan orang nak kata kita buat anak macam orang gaji atau hamba.
Abaikan mulut-mulut puaka mereka-mereka yang hanya tahu mengata sedangkan mereka tidak tahu hakikatnya

✳Sementara anak masih kecil, didiklah anak menjadi HAMBA. Agar besar nanti meraka tak menjadi *TUAN* terhadap ibubapanya๐Ÿ˜”๐Ÿ˜”๐Ÿ˜ข๐Ÿ˜ญ

๐Ÿ‘‡๐Ÿป๐Ÿ‘‡๐Ÿป๐Ÿ‘‡๐Ÿป
๐ŸพIni merupakan salah satu daripada ratusan tanda-tanda kiamat kecil. Ia ada disebut dalam hadis Rasulullah SAW:

 "....... Seorang budak wanita atau wanita merdeka akan melahirkan tuannya..... ”
(HR : Muslim)

๐ŸฅSebahagian pendapat menafsirkan bahawa kita dapati anak-anak zaman sekarang dengan sedar atau tanpa disedari sudah menjadi anak derhaka kepada kedua ibu bapa mereka. Ada anak-anak yang tanpa segan silu menjadikan ibu bapa seumpama pembantu rumah.
Walaupun ada yang sukarela dan redha tetapi cukuplah jasa mereka menjaga, mengasuh dan membesarkan kita selama ini.

๐ŸฅDulu waktu kita masih bayi atau kanak-kanak, Emak tak pernah mengeluh atau beralasan untuk menguruskan kita.

๐ŸฅKalau balik rumah Emak pula, Emak akan masakkan sedap-sedap untuk kita. Sepatutnya kitalah yang masak untuk Emak. Macam pelayan restoran pula kita buat pada Emak kita.

๐ŸนKESIMPULAN :
Banyakkan mohon keampunan daripada Allah SWT dan mohon dijauhkan menjadi sebahagian daripada golongan seperti dalam hadis ini. Janganlah jadi tuan pada Emak sendiri. Emak bukan hamba, tetapi dia lah ratu hati kita. Jadi, perlakukanlah dia seumpama ratu atau permaisuri kita, pastikan seekor nyamuk pun tidak menginggapi Ibu kita. Beruntunglah mereka yang masih dikurniakan Emak dan Ayah yang masih ada di dunia ini.

☘RasulAllah bersabda:
“Celakalah seseorang, kemudian celakalah, kemudian celakalah seseorang yang mendapati kedua orang tuanya atau salah satunya berada pada usia lanjut, tapi tidak masuk syurga” (HR. Muslim).

๐Ÿ’กBetapa Rasulullah sangat menekankan hal ini, beliau sampai berkata tiga kali. Maksud dari hadis tersebut adalah jika anak tidak lagi mau menyantuni kedua orangtuanya yang berada pada usia lanjut, maka berarti ia tidak suka masuk syurga. Dengan kata lain anak yang ingin masuk syurga adalah anak yang berusaha tetap dan terus berbakti kepada orang tua nya pada usia lanjut sampai wafat.

Wallahu a'lam…
๐ŸŒธ๐Ÿ•ธ๐ŸŒธ๐Ÿ•ธ๐ŸŒธ๐Ÿ•ธ๐ŸŒธ๐Ÿ•ธ๐ŸŒธ๐Ÿ•ธ

1 comment:

eima said...

NICE SHARING KAK ... SEBAENARNYE KITE IBU2 NI OVER PROTECTIVE ... SYGKAN ANAK2 LEBIH ... SBB TU JD MCM TU ....
LAST2 ANAK DARA ANAK TERUNA TAK LEH HARAP BILA DAH BESAR ....

10 Amalan Berpantang Yang Patut Buat Tetapi Semakin Di Abaikan. Mama Wajib Baca Ya! 12

Sebaik sahaja anda selepas bersalin, anda akan melalui fasa pemulihan diri selepas melahirkan bayi. Tempoh ini amat penting untuk mengekalk...

Labels