Tuesday, March 16, 2010

info : Otak mengambil masa 5 minit.....(tips menjaga badan)



ok kawan2...pagi ni aku nak share perkara yg baik2 dulu....

info ni aku dpt masa borak2 dgn my colleague...semasa berjalan-jalan je bercakap pasal info ni...
so nampaknye perbualan kami tidak kosong gitu je...

my fren ni ckp....

'otak ni mengambil masa 5 minit untuk mentafsir atau menterjemahkan yang perut sudah kenyang. sebab tu ar kita kalo makan contohi la sunnah Nabi...makan dgn kunyahan yg banyak dan perlahan2 supaya sempat otak ni mentafsir bahawa perut sudah kenyang...'


kiranya semasa kita makan, itu bukan perbuatan yg dipangil tindakan refleks...

tindakan refleks ni ye kawan2...adalah spt contoh...terpegang benda @ cerek panas...so tangan kita terus tarik dari cerek tersebut..itu la yg dinamakan tindakan refleks atau automatik atau tindakan luar kawal yang ditafsir oleh medula oblongata (gambar spt di atas).... (wah aku sudah kembali ke alam tingkatan 5....ehem ehem...pesal ni....poyo je...biologi pun dpt x...ehehehe...tiba2 terasa teringin nak jadi doktor semula jerk...)

ok berbalik kepada motif perbualan kami tadi, bermaksud..sekiranya anda ingin menjaga perut atau badan..mesti la kunyah dan makan secara sopan spt nabi kita...jgn gelojoh2...nanti otak tak smpt nak fikir perut dah kenyang ke belum...sbb tu kalo kita makan cepat, kita jadi makan byk2...sbb kita rasa kita lapar lagi..
ok harap anda memahami ye apa yg sy cuba terangkan ini..kalo tak paham sila la ajukan persoalan..kalo sy tak dpt jawab..sy tanya pada yg arif ttg ini
dan sekiranya saya salah menerangkan ttg kajian2 ini..sila la bgtau ye...sy ni bercerita melalui pendapat sendiri dan kawan2..


------------------------------
Kaitan kajian sains dan Islam
10.30 pm, march 15, 2010

--------------------------------------------------------------------------
nota kaki:
Medula oblongata terletak di bawah serebrum. Ia merupakan pangkal saraf tunjang
yang bengkak. Bahagian luarnya berjirim putih sementara bahagian dalamnya berjirim
kelabu. Fungsi utamanya mengawal tindakan luar kawal atau otomatik. Tindakan luar
kawal adalah tindakan tanpa disedari dan gerakbalas berlaku tanpa kehendak kita.
Contoh tindakan luar kawal seperti peristalsis, denyutan jantung, respirasi dan
sebagainya.
--------------------------------------------------------------------------

gambar di bawah adalah contoh teman saya yg makan secara kunyahan lambat dan lama...(jenuh kami tgu dia makan dulu, dah la pakai sudu, tak reti makan guna tangan)



gambar mmg kecik dari asal...kiri tu nOj ye...yg ramping pinggang nye...

22 comments:

Siti said...

Waaaaa...gitu yer....
memang bagus info nih buat org yang nak sgt keruskan badan mcm siti ni. siti ni lak jenis kuat makan gak..huhu

LYaFRINA said...

uhuuuu... medula tu sguh2 gatal... sbb tu dia slalu mlakukan tndakan refleks... hehehehe(cara nk ingt time2 skolah dulu)..

**uhuuu..sedih sha.. neuron2 dlm kepala lya, dh byk rosak.. skali kena attack.. bjuta-juta neuron rosak... sbb tu tidakana refelks lya dh jd lmbt.. medula lya ni dh x mgatal lagi cam dulu..

**tp kdg2 tlbih gatal plok.. heran!!!

..nOj.. said...

ha tau xpe. sbb tu la korg x perlu tnye nape aku kurus. dan kenapa aku mkn lambat. keduanye berkaitan kan... huhuh

nsazwa said...

salam...
oo..mcm tu ye..?patutlah nani ni kurus je...hahhaha..aci x? tapi mmg tau..mmg nani jenis yg mkn lambat...xtau pulak ada kesan positif..selalu kena kutuk dgn kawan2..mkn lambat..huhuhu...

iz-AnN عبداللطيف said...

yolah...aku admit la gini...lalala

kocik said...

uit..akak mber 2 dah kawen ker..klu belom mmglar krus..hehe..
nnt klu dah kawen mn sempat ag nk mkn kunyah lm2..silap2 trus telan jer..;)
ptutlar dlu akak krus..amalkan tips nie gak ker..cuma skrg tbabas ckt ek...huhuhu

Ena said...

yeayyyy!!!
kembali ke alam sekolah.. ekekeke..
bagus n3 nie kak sbb leh ingat kan kite agar makan dengan penuh sopan santun.. jangan gelojoh2 kan.. patut gak org lelaki yg bace nie..

~aSHa~ said...

siti --> xpe kuat makan..tapi makan spt sunnah..(ecehhh org yg berckp ni pun tak ikut sunah gak)

~aSHa~ said...

lya --> wah leh tahan pemahaman sains lya ye...segan jadinye dgn lya...eh medula tu mengatal ye? tak pasan plak...camne neuron tu leh rosak? tak bahaya ke?

~aSHa~ said...

nOj --> ye ye sbb tu la aku bagi contoh ko yg makan mencontohi sunah nabi

~aSHa~ said...

kocik --> wei dik, dia tu dah beranak pinak dah dik wei..anak dia tu dlm 23 tahun lagi kawin la tu..akak cite betul2 la ni..buat apa bagi contoh anak dara...ish

~aSHa~ said...

iz-aN --> ko mmg kena admit sbb ini sunnah...

~aSHa~ said...

ena --> ehehe boleh copy paste je...nanti bagi abg baca ye...eh abg akak dia makan dgn teratur tau..dia makan tak bersulam air..perut dia mmg tak buncit...tapi terbalik plak dgn akak...eheheh kalo pedas skit minum air,

LYaFRINA said...

I LIKe SAINS!!!
dulu nk jd doktor,,, tp last2 jd dop betoll!!
hahahahahaha...
Kan setiap hari akan wujud bjuta-juta neuron dlm otak.. tiap kali bfikir.. neuron2 tu la y bfungsi...
neuron lya tu jd rosak tiap kali kena attack epilepsi...
effectnya.. tindakan reflect tu jd lambat.. mudah lupa.. dan...
dah x ingat... heheheheheheh

Ain said...

betul kot orang yang kurus ni ada kaitan ngan kunyahan lambat...

macam akak la....

tapi kan, disebabkan akak nak jugak sedikit berisi, lepasni akak nak kunyah laju2.... yang penting kunyah sampai hancur kan....

mamalieyna said...

waah cam gaya cikgu ngajo sains pulak..hikhik..info yg baik! ^_^

Md Nasir said...

salam..
good info bro..tips nie bleh bagi kat peserta "The Bigger Losser" musim baru..
Rasullullah adalah contoh terbaik..!!

~aSHa~ said...

lya --> wah leh jadi cekgu sains ni..siap penerangan tu...tq tq..tambah info dan ilmu

~aSHa~ said...

ain --> mesti perut akak kempis kan? jelesss

~aSHa~ said...

mamalieyna --> ini pun byk bertanya nak buat entry ni...tu cekgu lya tu lagi mahir bab sains..

~aSHa~ said...

md nasir --> yupp bro...Rasulullah adalah contoh terbaik...dia takde penyakit kan..sbb cara makan sgt tertib

gina marna said...

kite pon mkn lmbt gak...keh3 tp mkn byk so x kurus gak...huhuhu sabo je ler

APA ITU HIBAH?

. Dari segi bahasanya, hibah bermaksud hadiah. Selagi anda masih hidup dan bernafas, anda bebas untuk memberikan hibah kepada sesiapa p...

Labels