Tuesday, May 11, 2010

Kesan Bertungku

sumber dari harian metro, 10 mac 2010. ruangan tanya pakar sakit puan

Soalan:


SAYA ada menonton rancangan di televisyen dan membaca beberapa artikel mengenai kesan bertungku selepas bersalin.

Hakikatnya, batu yang panas tidak boleh mengecutkan rahim, malah memberi kesan buruk. Sejauh mana kebenaran fakta ini?

ERNIE, Kuala Lumpur

Jawapan

BERTUNGKU secara meletakkan bahan panas (sama ada batu yang dipanaskan kemudian dibalut kain atau pek air panas yang dibalut kain) ke atas kawasan abdomen dianggap sesetengah pihak bertujuan untuk mengecutkan rahim.

Bagaimanapun, sifat haba sebaliknya menyebabkan salur darah mengembang (termasuk salur darah di dalam rahim) dan boleh menjadikan pendarahan nifas bertambah banyak. Pada masa sama, ia melambatkan pengecutan rahim.

Pengembangan salur darah ini boleh diumpamakan seperti muka kita yang kemerahan akibat salur darah mengembang apabila berjemur di tengah panas untuk tempoh lama.

Pengecutan rahim adalah hasil kontraksi otot licin pada dinding rahim yang banyak bergantung kepada tindakan hormon oksitosin yang dikeluarkan kelenjar pituitari otak sewaktu penyusuan badan. Hormon ini juga ada terkandung dalam ubatan doktor bagi menangani pendarahan selepas bersalin. Apabila di rumah, wanita bergantung kepada oksitosin yang dirangsang refleks hisapan payudara sewaktu bayi menyusu. Lebih kerap dan banyak ibu ini menyusukan bayinya, lebih cepat rahimnya mengecut kepada saiz asal. Bagaimanapun, proses pengecutan rahim ini turut disertai kesakitan (seperti senggugut). Ini boleh dibantu dengan pengambilan pil penahan sakit. Lazimnya, rahim mengambil masa beberapa minggu sahaja untuk kembali kepada saiz asal. Mungkin satu 'kelebihan' bertungku adalah ia mengurangkan kesakitan kerana rahim tidak mengecut tetapi mengembang semula.

apa pandangan anda?...atr pandangan PETUA (petua org tua2) atau kajian sains

16 comments:

LYaFRINA said...

saintifik kot,, tp mmg betul, kalo baby tu bf penuh..rahim cepat kecut n pulih... lya susoh benor nk btungku.. smuanya mama y buat time lya tido.. dia la duk tungku..

honey amour said...

owh...aku tak pernah try tungku2 ni..bengkung je..supaya cepat slim..hahaha

E.d.Y said...

biasanye org lepas bersalin akan bertungku dulu, pastu pakai bengkung kan??salah satu sbb nak kuruskna perut tu balik..kalau org lelaki leh kurus tak buat macam tu??hehe

..nOj.. said...

ntah. petua kot

~aSHa~ said...

lya --> itu ar...mmg terasa kalo baby betul2 nyusu...terasa denyutan pengecutan tu...

~aSHa~ said...

honey --> kalo rajin berbengkung mmg cepat slim....aku je malas ni..ehehe

~aSHa~ said...

edy --> kiranya khas tuk kuruskan perut je la ek..bukan tuk kecik kan rahim dalaman kan..so betul la kata pakar tu...

ehehe nak tergelak la dgn soklan ko yg terakhir tu..

tapi try la kalo nak tau kurus ke tak lelaki...nanti berhasil..bagitau kami

~aSHa~ said...

nOj --> kira petua je la kan...tapi elok gak darah keluar byk2 cepat...cepat la kering...kalo tak..huhh seksa

ardinihumaira said...

ye ke.. dni ingatkan dia jadi mengecut.. kawan dni suka bertungku tau kak sebab dia ada senggugut yang teruk. pastu kalo tak dapat tungku dia panaskan air masukkan dalam satu 'balang plastik' tuh tah ape nama dia buat tuam2 perot dia

fikaryna said...

tapi org lama mmg amalkan bertungku..x baik eh sebnrnya?

mamalieyna said...

herm..camno tu ek..dh jd tradisi, bertungku after bersalin ni..huhu..tp kita tak bertungku pun sbb c-ser :p

~aSHa~ said...

dni --> rasanye betul la tu kot...sbb nye time kita senggugut kan..ruang rahim kita sempit..sbb tu terjadi nye senggugut...darah tak berjalan lancar....bila kita bertungku...ia akan mengembang..so perjalanan darah lancar...so bleh paham kan situasi ini dgn org berpantang..sama je...nak keluarkan darah cepat...dan mudah...

~aSHa~ said...

ryna --> eh sape kata tak baik..petua tentu la baik...tapi bagusnya sbb perjalanan darah kotor kita lancar la..mcm org period kalo senggugut la...tak lancar..so dia bertungku...

~aSHa~ said...

mamalieyna --> so kajian sains dah buktikan org bersalin cser pun leh mengecut dgn baik...janji BF dengan betul dan teratur...itukan cara MARIAM...

.:fyzz:. said...

tak bertungku mau amukan mak aku..tp nih kajian saintifik nih..tatau la..yer la kot..tp kena gak tungku..sngt penting..cam ko kata la biar darah nifas tuh keluar hbis bersih..yg penting..kita BF sebyk munkin buat baby kita..leh cpt kecut rahim..

gina marna said...

maknenye ai bertungku sikit je aritu kire ok la yek...hehe.