Wednesday, July 28, 2010

RM94.20 aku bayar tuk barang yg hilang.

dua tiga menjak ni banyak kejadian buat aku murung dan lemau...

ada la barang sedikit hilang....tak tau la nak tuduh sape...barang pun bukan la harga riban2 sgt....
tapi kepercayaan integriti tu yg hilang dari pandangan mata hati aku...so serius..susah betul aku nak percaya bulat2 kepada sesiapa...
dulu kalo duit tak cukup ke apa ke..aku cukup kan la kalo dlm rm1-2..malas nak heboh satu kampung, pukul gendang nak bgtau duit tak cukup dalam 'kotak' ini....
so bagi aku halalkan je la...(wah ko nak cite bab halal tu jadi mcm tak ikhlas plak bila cite kat org kan?)
tapi semakin menjadi lemak manusia ni...hingga aku pun berlemak minyak jugak dah ni...
one day ada lak sesuatu benda hilang di kedai (wah baru nak cite masalah kedai rupanye)...
tuan punya barang tu suh ganti..alahai....bukan aku pun mintak ko jual barang ko tu disini...ko yg nak dtg mintak kami tlg jualkan..actly takde org pun beli..yg beli pun aku, mak aku, adik aku, pekerja2 aku je beli 'barang' itu....aku pernah advice kat tuan punya barang ni...suppose dia letak kat kedai runcit barang ni...sbb org datang sini seme nye malas2 dan takde masa nak cuci baju...jadi buat apa beli benda ni....benda itu adalah sabun ye akak akak, adik adik...tapi budak tu masa aku berckp buat tak endah je la...senyum apatah lagi...malas nak kutuk dia...tapi dalam telefon merayu2 mintak tlg dgn aku...
aku pun ckp takpe la...nak mintak kami tlg jualkan...boleh letak je la..sesama melayu apasalah nye kan....
*
ermm bila dah hilang ni...terpaksa la ku ganti kesemua yang hilang..yg tak hilang tu aku suh dia amik bawak balik...tak kose dah aku nak tlg jual, lepas tu nak suh aku bank in kan duit hasil jualan dia...alahai dulu ko janji nak kutip sendiri..ini ko suh aku plak pg bank in...byk nye cantik muka ko kan...duit kedai pun aku bercinta nak pg bank in kalo ramai org...aku transfer je dari akaun aku ke akaun kedai..ini plak tuk ko...nak maki kang....sesama rakan niaga...susah...dah la tu paksa2 aku lak suh masuk kan cepat duit sabun yg hanya terjual dlm rm15.20...buang karen la sms byk kali...sms sahaja pun agaknye dah rm12...dan paksa suh bayar yg hilang tu...(dah la aku stress ko paksa2..mcm la brg terjual...ciskek la)
*
aku malas nak sebut nama sabun tu....tapi aku mmg tak guna tuk kedai aku...sbb aku amik barang2 seme dari KL...bukan takmo bantu dia...aku pernah try cuba byk kali sabun dia.....ok la bagi aku..malas nak ckp lebih2...aku dah bgtau 'kalo u ada bau soflan mcm yg i biasa guna, i beli dgn u as a rakan niaga melayu' tapi dia tak dpt nak sediakan..so....
*
*
*
so arini dengan berbesar hatinya aku telah mengeluarkan duit sendiri RM94.20 tuk bayar yg hilang2 tu...serius talk...malas aku nak buat baik kan...kan aku dah pesan pada diri sendiri..jgn buat baik sgt....serius talk aku tak halalkan duit yg aku keluar tu kepada pencuri pencuri tu...biar lah tak mahal pun, bukan ratusan atau ribuan pun...tapi hati aku dah sakit...
*
kepada pencuri tu pun..bab makanan yg aku belanja2 tu dont worry be hepi la...bab itu aku takde termasuk dlm kata2 di atas...
*
wah mcm pencuri tu baca kan?
*
sekurang2nya org tau kenapa aku dlm LEMAU kebelakangan ni..ini adalah SALAH SATU faktornye.....aku hilang kepercayaan integriti pada mereka yg terlibat....
*
sekian terima kasih kerana membaca bebelan aku yg tak sudah2 ni..

20 comments:

.:iz-AnN a.k.a cOmOt:. said...

weii...camner leh ilang tu...aneh...ada pencurikah lam kedai kamu???

~aSHa~ said...

pencuri dlm selimut agaknye..tak berani gak la nak tuduh sesape...nak kata ini, rasa mcm org itu...alahai...tak tau la...

Echa said...

susah senang meniaga ni.. orng tu sendiri tau kan... kalau sekali dua orang buat taik... mgkin boleh maaf lagi..tp kalau selalu sangat.. memang boleh naik darah.. sabo la wei.. dugaan meniaga.. mana tau.. rezeki ko mencurah lepas ni..

cheqna said...

uiks..
susah gak macam gitu kan..
buat baik salah apatah lagi kalau tak buat baik..
sudahnya...follow the flow..boleh gitu kak eh??heheheheheh

LYaFRINA said...

fuhh.. sabo je la asha..
lya perasan sabun2 y ltk kat dpn kdai sha tu kan.. lya x ingt dh brand apa.. masa htr overall dulu tu.. ingtkn mmg y sha punya..

ishh..saperla org tu.. rsa nk kenal j.. trknya dia g2.. x patut la.. lya pun mcm nk jd org minyak dh ni..

Ena said...

camtu rupanya..
susah juga tu kan..
musuh dalam selimut..
gunting dalam lipatan..
yerla kan.. nak tuduh2 kan tak baik juga..
dosa juga
mrmm..
kalo ena pun cam asha juga la agaknye.. pulangkan balik je.. susah juga tlg org ni kan..
sabar ye asha..

ibu amirul said...

biasalah.. dugaan.....

ardinihumaira said...

tak pe kak.. nanti akak solat hajat minta petunjuk semoga Allah berikan hint untuk akak cmana nak slove masalah ni. tak leh biarkan juga. kang naik lemak pencuri tu

Nurzairul Isma said...

biase la tu..kdg2 org yg kte percaya pon leh pecah amanah.. sabar byk yer,l

mamalieyna said...

oooh patut lah..kalau eina pun dh naik minyak gak..haish..tp kira asha kategori baik hati la..boleh layan permintaan insan itu..huhu..sapa la si pencuri tu ye..takpe lah asHa buat baik, dapat pahala lebih! ^_^,,tp tu la kan..susah gk if pencuri still berkeliaran dlm kedai tu..herm..

ainhany said...

sabar2 la sha...

dah terpilih dapat ujian ni..
kena muhasabah laaa ada kot taang mana yg robek...tampung2kan...insyaALLAH permulaaan utk kematangan dan kajayaan tu

zue @ annaleeya said...

haishhh... susah gak nih... sapela yg wat keje gini yerk???

Rizziela said...

Baiknya Asha nak gantikan duit dia balik..

Kalau saya..sorrylah..kita dah tolong dia..dia plak nak arah2kan kita...

Tapi sabarlah..mungkin ada hikmah disebalik apa yg telah terjadi. Harap asha akan terus bersabar yer

˙·٠•●♥ Cik Puan Mimi ♥●•٠·˙ said...

kalau ada cctv boleh gak tengok balik sapa pedajal tu kan..

sian ko asha, tak pasal2 kena ganti balik.. ishk orang cam tu patut kau maki hamun je (eh mengajar benda tak baik pulak)

~aSHa~ said...

echa tu la...kalo sekali dua..kita pejam pejam mata je la...kita pk...maybe tersalah kira ke apa ke kan..

cheqna --> sy dah terkena byk kali sbb buat baik sgt..letih dah..bukan la niat nak mengeluh sbb nak dpt balasan baik..tapi sy nak cari org yg bleh percaya tu susah

lya --> ada yg sha punye..sbb ada org bertanya pasal softener yg kami pakai..so kami jual...kat ofis pun ramai yg beli...tapi yg org tu..takde org beli..sbb bau dia mcm yg kat kedai runcit tu...

ena --> musuh dlm selimut ni payah..mula2 sy letak kepercayaan...tapi rupanye...mmg kita tak leh letak kepercayaan sgt...pengajaran bg sy dan nasihat dari rakan2 niaga sy yg lain..

ibu amirul --> dugaan dan risiko berniaga kan..

ardini --> ermm agaknye mmg naik lemak dah tu kot...tapi time ni mmg k.sha sebut sy tak halalkan..tapi tak la ckp pada seseorang je..ckp pada semua..semua dgr perkataan tu

nurzairul isma --> skrg sy kecewa sgt sbb sy tak boleh nak percaya sesiapa...punah harapan sy..

mamalieyna --> kali ni sy mmg tak buat baik dah..ehehe sy sebut kat semua yg ada walau mungkin bukan mereka kan..sy ckp..biarlah pencuri tu nak amik..sy tak halal apa yg sy keluarkan tuk ganti barang2 tu...so mmg takde pahala...asha tau kalo kita cuba ikhlaskan..maybe hati tenang...tapi kalo sy ikhlaskan juga...lepas tu sy nak percaya kepada siapa? sy tak kenal hati masing2..ada 3 org..so siapa yg boleh sy percaya..tak tau la..

ainhany --> maybe ada la kot yg kekurangan sy buat... sob sob..tapi bila sy ganti pun..sampai sudah gak sy tak leh nak percaya sesiapa...mcmane sy nak uruskan perniagaan kalo hilang kepercayaan kepada semua..

zue ---> kalo tau..senang sy bentikan kak...sob sob..sob...

rizziela --> terpaksa gantikan..tapi mmg sy hot jugak masa dia arah2kan tu..time tu nak je sound...u ingat laku ke brg2 u ni..kalo sy kata takde sale pun..tentu dia tak tau..sbb dia tak dtg..dia hanya tau.sale mcmane? ok? gitu je...alahai mudah betul..kalo ada sale suh bank in kan..alahai yg ni mmg hangin tul jadinye..

cik puan mimi --> aritu ada gak ura2nak pasang cctv..selama ni sy pegang kepada cctv yg Esa je...ermm nanti sy cite pasal cctv ni..

thanx to all sudi meluangkan masa melayan perasaan sy ketika ini...tima kasih tidak terhingga

anisalya said...

sabar je la...

baru first time datang sini...

salam kenal ya tuan rumah...

..nOj.. said...

panjang nye karangan ko ni.

sabo jela wei. anggap jela dugaan tuk ko yg baru berjinak2 nk meniaga ni. mmg byk dugaannye wei. org yg berjaya biasanye bermula ngan berbagai dugaan. kalo ko nk berjaya, ko kena sabar dan tabah. tu je. takde petua lain

~aSHa~ said...

anisalya --> tq

nOj --> tq atas nasihat itu..semoga aku sabar dan tabah...

Ain said...

kita yang berniaga ni ibarat cuba memanjat pokok yang berkerengga, kalau kita tak tahan kena gigit memang kita boleh jatuh....

akak harap sha tabah dan kuat berdepan dengan semua ni....

susah jugak kalau ada individu yang tak boleh dipercayai dlm company...

sha kena buat sesuatu sbb kalau dibiarkan boleh menjejaskan masa depan kedai nanti...

gud luck dear....

ikiqzana said...

sakit hati sakit jiwa dn sakit kepala klu jadi kt sy.. x kisah la sikit mana pon duit tu.