Thursday, October 14, 2010

2 Anak VS 12 Anak...kualiti or kuantiti...

setelah baca tentang entry tentang kualiti or kuantiti anak ni di blog yg aku link itu....


tiba2 aku terfikir sesuatu...selama ini mmg aku pentingkan kualiti berbanding kan kuantiti...bukan setakat ckp je...ada yg aku aplikasikannya jugak..aku pun bukannya mewah nak sempurnakan setiap apa yg anak aku nak dan mahu...ada jugak yg aku reject2...demi kebaikan bersama jugak

kadang-kadang aku terfikir jugak...tak semestinya anak sikit itu berkualiti berbanding dgn KUANTITI anak ramai....kita tak boleh nak judge begitu sahaja..ye mmg anak sikit mudah skit nak penuhi permintaan dan memberi yg terbaik...ye idak? ehehe

kenapa ek aku ckp gitu? (kalo salah pls advice me, not condemn me...belakang lak tu..)

sekarang ni aku tgk dgn realiti...org yang anak ramai pun boleh berjaya, kesemuanya...dan dia mmg berjaya mendidik anak2nya...tidak pulak dgn org yg ada duit dan anaknya kuantitinya sedikit, kalo ikut mesti lagi boleh berjaya, ke ober the river pun boleh kot, malah dia berusaha untuk membolehkan anak2nya dpt tempat di mana2 universiti....tapi anaknye tak menjadi....bukan aku nak mengata anaknye tak menjadi ye dalam entry ini..bukan itu yg aku nak ketengahkan...

tapi aku heran org lebihkan KUALITI itu dari segi material....(ye maybe once upon a time, aku pun begitu...eh sipiking london lak) tapi kadang2 kita lupa...'APA YANG PERLU UNTUK MENDAPATKAN KUALITI SESUATU PRODUK ITU' kita kiaskan ia sbg produk ye...

contohnya yg boleh aku contohkan....ehehehe

kalo nak hasilkan bahulu, tak semestinya cara yg moden dan terkini malah tercanggih di serantau dunia itu lebih bermutu dan sedap hingga menjilat pinggan kan kan kan? berbanding cara tradisional yg diamalkan oleh emak, nenek, moyang dan moyet kita....lagi sedap aku rasa, hingga kita kerinduan nak rasa bauhulu nenek moyang kita...sehingga teringat2 arwah nenek plak ni.....

so itu contoh ye teman²...jangan lak kata aku samakan manusia dengan barang²...bukan bukan...cuma apa kata kita berfikir di luar kotak...

dan aku setuju jugak dgn cara moden byk faedahnya...malah aku sendiri menggunakannya

aku tau ramai tak setuju dengan kuantiti vs kualiti...aku pun begitu juga...hingga aku pernah ckp, aku takmo sampai aku tak tertanggung anak sendiri....so biarlah skit je anak...

tapi entah mana dtgnya angin bayu (maybe dari laut china selatan kot) membisikan aku dan membuka mata aku ni.....

'wah hebatknya kak senah ni, anak 11 tapi semuannya berjaya...aku sangat kagumi kamu, ini kali kedua aku saksikan anak ramai dan berjaya semuanya'

mean bukan sekali yg aku terpandang dan terlihat jugak terdengar...(kalo dalam paper tu lain la..mmg byk kali) tapi didepan mata dan KAPALA sendiri..

KELUARGA A
satu keluarga ni...mmg bagi aku hebat, semua anak2nya berjaya, lawyer je dah bape ramai, doktor, sumbody dlm kerajaan (bkn mcm aku kuli je), ahli politik, guru, polis, wah hebat2 la kerjayanya....

KELUARGA B (11 anak)
dan keluarga kedua ni plak, aku baru je kenal, tp ramai dah org dok sok sek sok sek kat telinga capang aku ni...'ramai anak dia, tapi semua anak kak senah tu berjaya tau, bertuah kan' (dan aku tau mesti ada org ckp TAK SEMESTINYA SETANDAN PISANG SEMUANYA ELOK'.....tau plak ye gunakan kiasan pisang dgn orang? jadi tak salah guna kiasan bauhulu kan kan kan? jadi nak jadikan pisang tu elok, pandai la jaga atau membaja nye, moleh? kang aku kuarkan plak penjagaan pisang dari segi saintifik kang, poning lak, ahahaha) <----bajet bagus la minah ni...dulik, nak baca, baca tanak baca sudah...

dan setelah itu, aku ni mcm tak reti duk diam..ada je kajian aku nak lakukan....

tapi aku tak buat kajian di keluarga A, sebab segan nak tanya lanjut ehehehe...tapi aku ter ter ter la tau resepi KELUARGA B....ada la seseorang tu tanya kat dia

'kak senah, kak senah....cuba la kongsi kan skit macamane akak didik anak akak tanpa orang gaji, dgn dua dua berkerja...tapi anak2 semua berjaya...semua menjadi, dah la tu akak ni tak nampak pun mcm anak ramai...muda je nampak,...kalo kata akak ni ada anak dua pun orang percaya'

'ehehe ada ada je asha ni, pandai sangat memuji, akak mcm biasa je...didik anak mcm org lain jugak, tapi satu la yg akak amalkan skit, akak didik anak2 tak makan makanan yg syubahah atau buat perkara seumpamanya'

'owh begitu ye'

terkedu aku sehingga tidak terkata dan tidak tersoal untuk soalan2 yg dah dikumpul2kan, nyesal aku tak tulis dulu soklan tu, takde la aku terkedu begini dah....malah di dalam hati aku yakini, akak ni mesti didik soal agama dengan sendiri tanpa minta bantuan dari taska ke, dari sekolah ke, dari unibesiti ke,

ye semua itu bermula dari RUMAH...dan aku pun tgk2 jugak la perlakuan akak ni....byk perkara yg dia lakukan sendiri....dari segi jemput anak ke, anta anak ke sekolah ke, atau apa sahaja, tapi dgn kerjasama suami dia la....malah dia pernah cite, masa nak anta anak ke taska, dia eksiden...tragis la skit..tapi itu tidak mematahkan semangatnya untuk terus bekerja dan menguruskan anak2...

ha maybe la org nak tanya kan..apakah contoh makanan yg boleh dikategorikan syubahah itu? aku sendiri pun tanya2 org....jawapannye..aku tak boleh nak tulis contoh2 itu disini kerana mcm boleh atau umpama nak jatuhkan periuk nasi org lak..cuma kita la sbg PENGGUNA berhak memilih..jika kita ragui 'eh halal ke haram, ada sijil ke tak ek' ha itu pun dah dikira ragu ragu kan kan kan....

perut aku ni byk dah kot menelan maakanan seumpama itu..ehehe lazat kan..terbaik dan kononnye sangat berkualiti tuk perut aku sendiri dan anak2...tapi rupanye aku silap..itu bukan la kualiti yg patut aku berikan pada anak2....ohohoho...byk lagi boleh aku serapkan dlm anak2 untuk mendapatkan kualiti, eh aku ckp ni bukan nye aku buat sgt tau...sbb aku sendiri tak termampu lagi nak jadi mcm kak senah tu....

dan menurut rekod kak senah tu, dia tak pernah dpt ANUGERAH PERKHIDMATAN CEMERLANG....why ye? bagi aku dia tu jujur,..mmg jujur, fatonah la bg aku, keje je...takde la nak umpat2 atau bersembang2 sgt....rupanye ALLAH BAGI KAN GANJARAN KAT DIA BUKAN DARI WANG RINGGIT ATAU ANUGERAH DI DUNIA, TAPI ALLAH BAGIKAN GANJARAN MELALUI ANAK2NYA...semuanya berjaya..

andai diberi pilihan dlm objektif oleh Nya, apa yg anda mahu :

a) Cemerlang dan Terbilang dalam kerjaya, tapi anak2 biasa dan tidak menjadi
b) Berkerja dengan ikhlas kerana mencari rezeki, tapi anak2 berjaya dalam agama dan pendidikan

aku akan pilih B.

semua org boleh ckp ikhlas dlm hati.....cakap mmg boleh..aplikasikan la....kalo kita guna kan printer tuk peribadi pun ko leh ngaku iklhas ke dan jujur ke? itu contoh ye..byk lagi...potostat hal peribadi, fax hal peribadi, guna kemudahan intenet tuk peribadi....ye kadang2 byk membantu jugak intenet ni spt PEMBAYARAN MELALUI ONLINE....memudahkan dan tidak membuang masa di luar...tapi secara jujurnye...benarkah anda bertujuan itu sahaja kah....atau ada jugak diselit2kan dgn benda lain...

so aku jwb pada dulu la....ye aku pun byk gak ter ter ter sengaja guna harta benda kerajaan..tak tau la nak mintak halal tu mcmane nanti....aritu aku potostat buku sekolah anak kat luar, tapi hampas betul, ter ter ter paksa mintak tlg PAR sini kemaskan kini kan skit buku sekolah aku dan terpaksa la guna biding kerajaan...arhh bukan itu sahaja...byk lagi..ada jugak aku potostat ic untuk buat pinjaman.....nak bayar kang...laluan duit tu susah, kerajaan ni guna LO seme bagai...

owh lagi satu...sebelum aku publish ni aku nak mintak maaf la pada yg maybe terasa, kalo anak nya kurang upaya untuk mencapai 'sesuatu' tetapi dia dah berikan sebaiknya...disini aku tegaskan...bukan itu maksud aku...aku maksudkan lain..pls..tak paham tanya dulu..

ini hanya la pendapat, penelitian disekeliling dan apa yang aku rasakan, dan ingin ditegaskan bukan dari sumber mana2 buku, bahan rujukan, atau mana2 ustazah..



(apa agaknye perasaan org yg ada anak ramai ye? tapi dikata kurang mampu berikan yg terbaik, terasa spt tak boleh berikan terbaik je kan, padahal byk lagi perkara yg boleh kita berikan tuk kebaikan anak kalo difikirkan dari segi material)

10 comments:

☆iz-AnN a.k.a cOmOt☆ said...

ye aku setuju..tiap orang ada pendapat masing2...tapi aku tetap nngan pendapat aku...cam aku kata, aku ukur baju badan sendiri...anak sampai 12 tapi aku tak mampu jaga dan silap hari bulann semenya tak menjadi sebab tak mampu beri pendidikan makan pakai, aku gak yang akan dipersalahkan...

dan tiap orang ada hak nak suarakan pendapat memasing...sebabnya...famili memasing kan...

tul dak...

(pelik aku, ngaper ramai orang dok citer hal yang sama cam aku ari ni...hari ni hari SANGKUT PAUT sedunia kut...hurmmm)

Fieza79 said...

hai ni izan vs asha ker..??hehee jgn mare gurau2...

ye la msg2 da pndapat sniri...pndapat tu bkn suka2 malah ada kebenanaran di sebalek nya...tepuk dada tnya diri...

idah @mama izzya said...

mak aii panjangnyer..
ada anak 2 org pun rase mepeh doh..
kalau ada ank ramai & berjaya kalu bleh jgn lupakan ibubapa
jamang lening byk yg anak2 wat dajal ke mok pok..terbaru anak curi duit kwsp mok yek...

eiffel said...

wpun xkawen + xderk ank lg..tp dpt tgk bukan senang nk didik ank utk berjaya...satu pun susah inikn plak ramai......

..nOj.. said...

panjang benor....

aku tak tau la nk komen camne pasal kualiti atau kuantiti ni. tapi ade yg betul nye. ntah la. aku rase, kalo betul didikan mak ayah, betul la jadik anak2 tu. tak kira la 30org anak ke, baju sepasang kongsi 30org ke. tapi kalo anak ramai, mesti seme nye reti berdikari kan.

LYaFRINA said...

etul la tu.. makanan y kita bg zuriat kt mkn mmg mpengaruhi sifat cemerlang n terbilang ank2 kita.. harus pilih y tbaik.. kata org selalu semak label dulu.. kn main beli j.. tp itula.. kdg2.. kt main capai2 j kan....

asha p x mjlis kawin ank cikgu zubir tu?? kwn lya tu?? dah publish mjlis kawin intan tu kat blog lya kul 2 td.. cun...

.:fyzz:. said...

panjang tui omongan zidah nih tau...tp aku baca gak..haih..pakat dok boh topik nih ..tui izan hot topik hari nih..

best gak anak ramai..leh bahagi2 kan.keja..mak dok relax la skit kan..hehee..ok tuh antara kebaikannya..tp kita tgk orng2 kayap rayap...dh la kayap rayap.anak plak sorng ja..heran gak kan..munkin terlalu mementingkan kualiti..manakala orng susah..nak makan pun kena keluar..depan umah kais2 ..nk dpt kn secupak nasi utk makan..tp anak 11 orang..

... my conclusion..what ever decision that we have made..plz think long term situation for our children..and of course ..we as their parents...(mood omputihs skit okey) ..

eima said...

bagi izan betui asha pun betui ... semua nye ade point masing2...
dedua aku setuju ....

umilia said...

yup..aku stuju ngn izan..dan aku pun stuju ngn asha..pndapat masing2..same gak ngn aku..

ardinihumaira said...

tak kisahla berapa pun kan kak... asal anak2 jadi orang.. bukan jadi 'jembalang'. semoga anak2 akak jadi anak soleh dan solehah ;)