Tuesday, November 23, 2010

Pembuli Jalan

aku tak tau la pernah membebel hal ini ke tidak...tapi aku nak membebel jugak walau agaknye pernah aku utarakan....tapi rasanye tak pernah...arghh pjg plak intro...

ok berbalik kepada main point, pembuli jalan....aku pun sebenarnya tak paham maksud pembuli jalan ni...

tadi dlm harian metro arini ada menceritakan seorang wanita diterajang, dipukul hingga disyaki buah pinggang mungkin rosak akibat ditendang....sbb wanita ini dipukul kerana dia tergesel motor dengan motosikal lelaki yang dikatakan pembuli tadi....

wanita tu dah berkali2 mintak maaf...malah dia tau dia cuai...tapi kecederaan orang itu skit je..luka kat siku...tapi dia kemungkinan rosak buah pinggang....

yang nak aku membebelkan disini adalah...ehem ehem...dah lama aku geram sebenarnya benda ni walau aku tak pernah alami..tapi aku nak jugak luahkan rasa tak puas hati dgn sikap manusia ni.....

kalo la terjadi kemalangan, kadang2 bukan salah kita pun...tapi org yg melanggar ni...mesti takut, kecut dan terus lari...sbb apa...sbb pembuli jalan ni la...tak pasal2 nanti satu kampung datang pukul dan membelasah org yg melanggar ni...yang aku geram nya..kadang2 bukan semua kesalahan tu terletak kat org yg melanggar ni...kadang2 org melintas ke yang tak pandang kiri kanan tu...main lintas je...kadang2...sbb org depan break emergency ke...atau kadang2 adalah sbb lain yg bukan salah dia...tak pasal2 kena pukul...gile ke...kalo aku la kena..aku saman org yg pukul aku...dan  kadang2 org yg melanggar tadi tu ntah2 ada jugak sakit terseliuh atau luka sebagainya..tambah lagi sakit dgn dibelasah oleh pembuli jalan..yg terus menghukum org tu bersalah...

serius, aku heran..pesal ek???????

pernah la terjadi satu kes ni...org ni terlanggar pelintas jalan...dia kata pada mlm tu dia tak nampak pun org melintas..dah la lampu jalan takde..kat selekoh lak tu...dan dia benti sekejap terus ke balai...dia kata dia takut nak pg tgk org yg dilanggar tu..takut nanti kena pukul....dia ke balai dan buat report...dtg aku plak ni..bebel la...pesal tak tgk org tu,....ntah2 boleh diselamatkan ke...bawak ke hospital ke, tlg la tgk...tapi tu la...org tu kata...takut dipukul nanti....ish ni yg buat aku tak suka ni....pembuli jalan satu hal...lain kali kalo nak belasah tu sabar2 dulu...baik ko tolong org yg dilanggar tu dulu baru nak belasah org yg melanggar...jangan nak belasah membabi buta...

ok la selesai bebelan aku ni...dah la ayat tak cantik...tapi yg aku tau aku puas hati dapat membebel hal ini...

apa pandangan korang pada pembuli jalan yg tentu pasal ni...


25 comments:

ciK mOt ©™ said...

ok, baru aku paham...

Ena said...

tu la kan.. betul juga tu.. kesimpulannya semua org kena hati2 tak kira d mana saja.. kecuali memg dah nasib nak terkena..

kesian kat perempuan tu..

cheqna said...

biasanya gitu r kak
cheqna banyak kali doh dengo kalu ada accident ni biasa hok tukang langgar akan terus ke balai polis
kalau dia tunggu situ soh2 kene belasoh lu..
jadi jalan selamat baik g balai lu..

..nOj.. said...

ade 1 kampung kt lipis, siap ade signboard besar tertulis 'ANDA LANGGAR ORANG KAMPUNG KAMI, KAMI TEMBAK ANDA'. huhuh takut tak nak bwk laju2 kat situ?

SafaRi09 said...

mmg pun.kadang2 ada yang lari sbb takut kne blasah.kira yg g buat report terus tu ok la.tp ada gak yang jenis lari terus kan.yang nie mmg patut kene blasah.pepung harap2 jangan la blaku kat kita n family kan tp malang tak berbau.

~aSHa~ said...

cik mot --> ko paham maksud pembuli jalan ke?

fikaryna said...

bila nak tunjuk hebat macam 2 la..

~aSHa~ said...

ena --> tu la...kadang2 puas kita berhati2..tapi kalo dah terjadi..takut nye la...

~aSHa~ said...

cheqna --> tu la..mmg ramai yg lari..tapi kesian kan yg kena langgar..ntah2 boleh diselamatkan ke jadi tak selamat plak..

Fieza79 said...

mintak2 la dijauh kan teserempak dgn pembuli jln ni..tp rasa pelik pe fekdah nya dorang wt cm tu...mental kot..

~aSHa~ said...

nOj --> serius aku ckp...ko punya komen mmg buat aku gelak la...boleh tak ko amik gambo signboard tu ye nanti...ehehe takut aku nak pg kampung tu...eh semua org kampung ada senapang ke?

~aSHa~ said...

safari09 --> tu la mmg bagus terus report polis..tapi sy masih terpk pk soal org yg dilanggar tadi..mana la tau org kampung takde kereta..kita boleh bawak ke hospital terus...

~aSHa~ said...

fikaryna --> nak tjk hebat tak kena tempat kadang2 kan...kan elok selamatkan yg sakit dulu ...tul dak

~aSHa~ said...

fieza --> tu la pelik jugak...kalo tlg org yg dilanggar tu ada paedah jugak kan fieza...mmg mereka ni nak cari pemangsa tuk dipukul je kot..ehehe

Mak Su said...

jahat sungguh pembuli tu!

Anonymous said...

pembuli jalan.. di jalan raya j ke???

kalu di jalan kat ktm, komuter dikira pembuli jalan jugak kan??

mcm mana nasib dgn org y dibuli bukan krn kesilapan lalulintas, tp menjadi mansa sehingga dia merana seumur hidup???

" ada seorg gadis y ingin memulakan cita2 hidupnya,, ketika itu dtg dr kampung ke bandar besar hanya krn mencari ilmu. Dan ketika melalui satu jln.. dia menjadi mangsa . Dia dipukul dari belakang, dihentak dgn kuat sehingga trauma. Tapi.. umurnya panjang krn ada seseorg melihat kejadian itu & terus membawanya ke hospital. Akibat insiden itu, gadis itu menderita. Hidupnya musnah krn kecederaan itu. Tapi malangnya org itu x dpt didakwa sbb org itu x dpt dikesan. Kejadian begitu pantas.Tiada siapa y tahu penderitaan y ditanggungnya dlm meneruskan kehidupan ni. Akibat pukulan itu, dia menderita hingga kini. "

Ain said...

pokok pangkalnya setiap pengguna jalanraya kena berdisiplin dan berhati2 waktu memandu....

baru la kemalangan tak berlaku. takde kemalangan takde la pembuli jalan ni sume....

kenapa la agaknya pemandu di negara kita ni tak boleh ikut contoh mcm negara luar...

Ayuraza said...

jahatnyer..sian pompuan tu..

LYaFRINA said...

ISHHH.. MACAM2 KAN

MACAM AIN KATA, SEMUA PEMANDU & PENGGUNA JALAN RAYA HARUSLAH SAMA2 BDISIPLIN & BERTANGGUNGJAWAB DI JALAN RAYA. SAMA2 MENJAGA KESELMATAN MASING2.

TP KALAU DH TERJD KEMALANGAN, HARUSLA BERTIMBANGRASA.. XPERLULA NAIK DARAH SAMPAI NAK PUKUL2. KITA KAN ORG Y BERTAMADUN.. BERBINCANG JER. ITULAH CARA TERBAIK.

~aSHa~ said...

Mak su --> ermm tak berfikir sebelum bertindak

~aSHa~ said...

Anony --> ermm kalo kes gitu lagi la tenat...mental kot org memukul org tanpa sebab ni..tapi yg sadish nya...org tu langsung tak bersalah..tapi terpaksa menanggung penderitaan lain lagi...ini gengster kot...mmg gengster tak bertempat..

~aSHa~ said...

ain --> ehehe mmg pemandu kena berhati2...tapi ada kes yg berhati2, org y lain yg langgar kita..kita plak terlanggar org..tapi kita plak yg kena belasah......org kena langgar tu plak..tak di tgk atau di cepat2kan anta hospital...ngok ngek pembuli jalan tak bertempat ni...

LYaFRINA said...

SHA .
TUMPANG TANYA BOLEH??
MCM MANA NAK BUAT BLOGLIST CAM SHA TU??? KALO TAU, TUNJUK AJAR KU SIFU!

Mata Hati said...

perkara biasa diatas jalan raya. seeloknya kalu ter eksiden, terus pergi ke balai polis. jangan tunggu lama2 kat situ..

pembuli jalan ni kadang2 sengaja cari kesempatan nak pukul orang. so, kena hati-hati selalu bila memandu

azzey said...

~ASHA~:Cuak rasa bawak keta dgn kes kemalangan yg byk skrg nih!