Monday, August 15, 2011

Mari lihat keajaiban ......AlQuran dan Matematik...

SEORANG guru alQuran berkata kepada anak muridnya. Hari ini kita mulakan bacaan alQuran bermula pada juzuk yang ke-10. Bergegas murid-murid tadi membelek-belek alQuran. Agak lama juga baru ditemui juzuk yang dikehendakki itu. Terlebih lambat lagi bagi orang yang jarang membaca alQuran.


Kitab Teragung... Lautan ilmu di dalamnya masih banyak
belum terbongkar

Petuanya, Jika diminta juzuk ke-10. Maka anda perlu guna formula berikut ;

J (juzuk) - 1 = Jawapan. Jawapan ini darab dengan 2. Setelah dapat jawapan ini, letak saje angka dua di depannya. Mari kita lihat latihamal berikut ini ,

Juzuk 10-1 = 9

9 X 2 = 18. Selepas jawapan ini letak saje angka 2. Bermakna juzuk ke-10 itu terletak pada muka surat 182. Cuba semak !.

Contoh lagi,

Kita nak tau juzuk ke 20 terletak pada mukasurat berapa. Maka 20-1 = 19 X 2 = 38 letak angka 2, MAKA jadi 382. Bermakna mukasurat 382.


***INFO : alQuran mengandungi 30 juzuk.

terima kasih ustaz atas perkongsian ini....sgt2 menarik

6 comments:

LYAfrina said...

MMG AJAIB..
KELMARIN PON BARU CKP PASAL NI DGN BOS.. SIAP TRY BUAT LAGI.. DAN MMG BETUL.. KEDUDUKAN JUZUZ TU DLM MUKA SURAT MANA...

~izan~ said...

mmg btol2 kagum dgn teori ni..tepat dan mudah..semoga dengan kemudahan ni kita lagi mudah utk membaca kitab suci Allah ni..

QuiNn ZhOuRa said...

subhanaallah..
syura nak try tengok lah nanti..=)

Mohd Fadli bin Sulaiman said...

Fulamak...meletup pulak entri ni ek. Smoga diberkati. Sebar-sebarkan.

.:fyzz:. said...

tq zidah..bagus info nih..one more bab2 math nih aku mmg tabik spring kt hgn...ngan math spm A1..cayalah..:)

wahida said...

mmg miracle sesgt...ada dpt email pasal ni, dah buat dan rasa kagum sgt...