Saya ada terbaca berkenaan tentang isu panggilan profesional
yang viral di media sosial. Ia adalah mengenai perdebatan berkenaan panggilan
ganti nama yang digunakan ketika berinteraksi dalam perniagaan.
Kita hidup didalam dunia serba moden. Urusan adalah melalui whatapps, email dan media sosial.
Kita hidup didalam dunia serba moden. Urusan adalah melalui whatapps, email dan media sosial.
Interaksi dengan pelanggan adalah penting. Ada yang menyatakan
bahawa jangan guna perkataan ‘sis’, ‘bro’ atau ‘awak’ ketika berinteraksi
dengan pelanggan kurang profesional. Ada pula yang tak setuju. Relaks.. jangan
gaduh-gaduh. Saya ingin memberi pandangan saya berkenaan isu ini.
Beberapa faktor perlu diambil kira sebelum kita putuskan apakah
panggilan yang sesuai ketika berurusan.
RASMI
Jika urusan rasmi seeloknya gunalah terma rasmi seperti Encik, Puan, Dato’, Tuan dan sebagainya. Sebagai contoh jika anda berurusan dengan syarikat korporat atau jabatan kerajaan melalui email atau whatapps, cuba lah guna terma rasmi diatas. Syarikat saya berurusan sepenuhnya dengan syarikat korporat dan jabatan kerajaan. Tidak sekali-kali saya pernah menggunakan perkataan ‘awak’, ‘bro’, ‘aku’ atau ‘kamu’. Jika dia ada gelaran Dr, team saya pasti akan menggunakan gelaran tersebut.
Jika urusan rasmi seeloknya gunalah terma rasmi seperti Encik, Puan, Dato’, Tuan dan sebagainya. Sebagai contoh jika anda berurusan dengan syarikat korporat atau jabatan kerajaan melalui email atau whatapps, cuba lah guna terma rasmi diatas. Syarikat saya berurusan sepenuhnya dengan syarikat korporat dan jabatan kerajaan. Tidak sekali-kali saya pernah menggunakan perkataan ‘awak’, ‘bro’, ‘aku’ atau ‘kamu’. Jika dia ada gelaran Dr, team saya pasti akan menggunakan gelaran tersebut.
Saya pernah berurusan dengan calon yang berminat untuk bekerja
dengan saya. Bila saya atau pembantu mula berurusan dengan mereka melalui
whatapps, mereka menggunakan perkataan ‘awak’ dan ada yang panggil saya ‘bro’.
Kisah benar ye.. ada calon panggil saya ‘bro’ dan ‘awak’. Saya bakal majikan dia.
Kisah benar ye.. ada calon panggil saya ‘bro’ dan ‘awak’. Saya bakal majikan dia.
Saya tidak boleh bayangkan jika dia berurusan dengan pelanggan
saya daripada golongan atasan di sektor awam dan swasta. Kemusnahan imej
pada syarikat saya jika dia mula memanggil seorang ketua jabatan sebagai
‘awak’!
TIDAK RASMI
Ini adalah untuk urusan tidak rasmi. Ini selalunya berlaku jika
anda terlibat didalam urusan perniagaan untuk menjual kepada orang
perseorangan.
Jika pelanggan sudah mula membahasakan diri beliau sebagai
‘kakak’, ‘sis’ atau ‘abang’, berkemungkinan dia lebih selesa anda berinteraksi
secara sedemikian. Jika kita terus menerus memanggil dia ‘Puan’ atau ‘Encik’,
mungkin dia akan kurang selesa.
Kesimpulannya, anda perlu buat konsep ‘mirroring’ atau cermin.
Cuba untuk menjadi seperti (blend in) dan sesuaikan diri dengan
gaya pelanggan.
Saya mempunyai ramai pelanggan dan mula menjadi kawan. Pada
permulaan saya memanggil mereka puan atau encik tetapi situasi berubah.
Perhubungan mula rapat dan beberapa kali membuat program, mereka mula
membahasakan diri sebagai ‘akak’ atau ‘abang’. Saya pun mulalah memanggil
mereka dengan gelaran tersebut.
Jika ingin selamat, mulakan perbualan dengan memanggil mereka
gelaran tinggi dahulu. Kita perlu sesuaikan diri.
----------------------------------------------------------------------------------------------
sharing dari Cute Carry
akk dapat ni dari emel
----------------------------------------------------------------------------------------------
sharing dari Cute Carry
akk dapat ni dari emel
No comments:
Post a Comment